dilluns, 31 de maig del 2010

Els castrati (12)

El gran Farinelli

Carlo Broschi (1705-82), conegut com Farinelli , va néixer a Andria, Nàpols, el 24 de gener de 1705. El seu pare, Salvatore, era compositor i mestre de capella a la catedral de la ciutat i de Caterina Barrese. La família de Carlo no era pobra, com la de la majoria dels castrati, però el seu pare, Salvattore, va morir de sobte als 36 anys, el 1717, i es creu que la inestabilitat econòmica que això va provocar va poder ser el motiu pel qual van decidir castrar el petit Carlo. Tenia un germà més gran, Ricardo Broschi, que va ser compositor i va crear diverses òperes per a ell.

El nom de Farinelli es deu a la família Farina, que va anar seu protectora i es va ocupar que estudiés amb el mestre Niccolò Porpora. Li va ensenyar a tenir la veu més meravellosa. Amb ell va viatjar pel sud d'Itàlia, on se'l coneixia com Il raggazzo (el nen).

La llegendària veu de Farinelli s'estenia al llarg d'un registre de tres vuitenes i mitja, des de C3 (131 Hz) fins a D6 (1175 Hz). A més, tenia un desenvolupament toràcic que li permetia sostenir una nota durant un minut sencer sense necessitat de prendre alè.

Va debutar en l'òpera als quinze anys. El 1727, el jove Farinellii va cantar per primera vegada a Bolonya, en una espècie de competició contra Bernacchi, quinze anys més gran que ell. Va ser l'única vegada que Farinelli es va veure derrotat per un altre cantant. Però la seva reacció va ser convèncer Bernacchi perquè l'ensenyés la seva tècnica. Quan l'alumne va aprendre l'art de la coloratura, ja no va quedar cap rival que li fes ombra.

Més tard, Farinelli es va convertir en una celebritat del Barroc, l'equivalent a una estrella de Hollywood actual. La seva bellesa física, la seva saviesa i la seva veu li van donar el nom de "el diví Farinelli". Tanmateix, expliquen d'ell que era humil i que tenia un caràcter afable i equilibrat, cosa rara entre aquelles estrelles.

Les descripcions del cant de Farinelli són d'èxtasi. Diuen que podia produir 250 notes sense prendre alè. Burney diu que durant una actuació a Londres els músics de l'orquestra no podien concentrar-se a les seves partitures perquè estaven al·lucinats amb el virtuosisme de Farineli: «Podia mantenir les notes durant tant temps que els que el sentien pensaven que era impossible fer allò de forma natural. Pensaven que havia d'amagar algun instrument que mantenia el so de la seva veu mentre ell prenia alè».

Manzini va dir que, quan cantava, ningú no podia percebre com respiraba:«La seva veu és tan perfecta, tan sonora i tan rica en extensió, tant als baixos com en els alts del registre, que no s'ha vist mai gens igual en el nostre temps». (Mancini, Practical Reflections on the Figurative Art of Singing, 1776).


dijous, 27 de maig del 2010

Retallada als funcionaris

Escrit del senyor Gustavo Vidal Manzanares, jurista i escriptor (original en castellà)
En 1956, Dolores Medio escribió "Funcionario público", novela desgarrada donde se narran las penurias de Pablo Marín, funcionario atado a un sueldo mísero que malvivía en un cuartucho junto a su mujer. Tras las décadas siguientes de desarrollo, la figura del empleado público casi indigente, trasunto del cesante de novelón galdosiano, fue poco a poco hundiéndose en el olvido.

Pero en los últimos días, la cloaca política y mediática neoliberal ha babeado de placer ante los ecos de una posible congelación salarial a los funcionarios. Sin embargo, nada sería más injusto que pasar la factura de la crisis a este colectivo. Así, en los momentos de hervor económico y ladrillazo, un encofrador podía duplicar el sueldo de un Técnico Superior de la Administración, y para conseguir que un albañil viniera a casa había, poco menos, que apuntarse en una lista de espera y cruzar los dedos. Mientras los funcionarios perdían poder adquisitivo y realizaban malabarismos contables con el sueldo, miles de paletos de eructo, puti club y caspa montaban una constructora y juntaban billetes de quinientos euros como cromos.

Legiones de jóvenes abandonaban los estudios y dejaban sus libros escolares criando polvo mientras se pavoneaban en coches refulgentes… ¿los funcionarios? Unos "pringaos, hombre, unos "pringaos"… ¿para qué estudiar?, ¿para qué invertir?, ¿para qué innovar?... "España va bien".

Y mientras tantos celebraban sus ganancias entre cubatas, risas, rayas de coca y "España va bien", miles de hombres y mujeres habían inmolado sus mejores años junto a una taza de café cargado, un flexo y un temario de oposiciones. Con los codos clavados en una mesa, viendo la vida desfilar a través del claroscuro de un ventanal, a la espera del momento crucial y temible de los exámenes..

Pues bien, ahora resulta que, según los neoliberales, los efectos de aquellos excesos han de pagarlos los "privilegiados funcionarios", precisamente el colectivo que apenas se benefició del auge económico y que, por supuesto, no provocó la crisis.

Según ese planteamiento no pidamos cuenta a las entidades bancarias que prestaron dinero sin las debidas garantías. No pensemos que las ganancias obscenas de la especulación acabaron en paraísos fiscales. No indaguemos en ayuntamientos y comunidades que dilapidaron millones encargando obras absurdas que enriquecieron a empresarios. No, no… todo esto que lo paguen los funcionarios.

Sí, los funcionarios, aquellos "pringaos" durante los años del falso esplendor económico. Sí, el juez que sacrificó como poco cinco años en una oposición terrorífica (aparte de los cinco de carrera) para ganar menos que muchos fontaneros. Sí, los miles de opositores que hubieron de recurrir al Lexatín, el policía que se juega la vida por mil quinientos euros mensuales, el auxiliar que no gana más de novecientos… ¡resulta que estos han de pagar la crisis y son unos "privilegiados".
Gustavo Vidal Manzanares es jurista i escriptor

dilluns, 10 de maig del 2010

L'exèrcit romà (3)

El reclutament

D'on procedien els soldats romans? Fins al segle I A.d.C., la participació en l'exèrcit era una obligació dels ciutadans: primer únicament dels patricis i des del regnat de Serbi Tuli també dels plebeus.

Tanmateix, a finals del segle I a.C Màrius va introduir un canvi fonamental, va suprimir el reclutament forçós i va professionalitzar l'exèrcit. Fins i tot el va obrir als estrangers. Durant l'Imperi l'exèrcit es va convertir en una força permanent; a causa d'això es va perllongar el temps de durada dels contractes d'allistament fins als 25 anys, i es van augmentar els seus efectius.

Encara que l'allistament era voluntari des de l'època de Mario, a partir del segle III d.C., coincidint amb el període de crisi, els romans van haver de recórrer en nombroses ocasions a reclutaments forçats, com ho mostra la carta que va enviar un egipci a un comandament romà.

dimarts, 4 de maig del 2010

Pastís de Llimona

Ingredients:
1/4 litre d'aigua
1 sobre de gelatina de llimona
el suc de dues llimones (passat per un colador fi)
3 cullerades soperes de sucre
200 gr. de formatge Philadelphia
400 gr. de nata muntada
300 gr. de galetes maria "torrades" no "daurades".
150 gr. de mantega

Es barreja la gelatina amb l'aigua calenta. Mentre es refreda es tritura la galeta i es barreja amb la mantega. S'omple el fons d'un motlle de 24 cm aprox. Quan la gelatina es refreda una mica s'hi afegeixen tres cullerades de sucre, el suc de dues llimones i el formatge Philadelphia. Es bat amb el minipimer i quan està s'hi va afegint poc a poc la nata. A continuació s'aboca tot al damunt de la galeta i es refreda a la nevera per tal que es cualli bé.