dimarts, 30 de novembre del 2010

Tintin a Amèrica

Després de viatjar al Congo, Tintín se'n va a Amèrica, on s'enfrenta a la banda de gàngsters d'Al Capone, un dels pocs personatges reals que apareixen en les aventures de Tintín, i a un altre gàngster anomenat Bobby Smiles. L'acció transcorre en dos escenaris ben diferents: la ciutat de Xicago i les reserves dels pells roges.

En aquesta obra Hergé volia centrar la història amb els indis, però va aprofitar per a denunciar l'explotació dels pells-roges per part dels blancs i les màfies de gàngsters a la ciutat de Xicago.

dilluns, 29 de novembre del 2010

Mary Seacole (1805 - 1881)

Mary Seacole va ser una pionera de la infermeria i heroïna de la guerra de Crimea. És coneguda de vegades com la Florence Nightingale de raça negra. Era de raça mulata i va néixer el 1805 de mare Jamaicana i pare oficial militar escocès. La seva mare era una antiga esclava que va obrir un hotel a Kingston i era coneguda per les seves dots de “curandera”. A la seva mort, Mary va heretar l'hotel i es va establir com a infermera experta en remeis herbaris.

Mary sempre va voler viatjar i, a la mort del seu marit, va viatjar a Nova Granada (actual Panamà) i va ajudar al seu germà a obrir un hotel. Mentre estava allà, va ajudar a curar els malalts d'una epidèmia de còlera i un any més tard, als afectats de febre groga a Jamaica. Aviat va arribar a ser coneguda com una experta en malalties tropicals.

Quan es va declarar la guerra de Crimea, Mary es va establir al "British Hotel" de Balaclava i va atendre els ferits britànics, francesos, turcs i russos de forma neutral i compassiva. Va abandonar Crimea el 1855 quan es va declarar la pau i va tornar a Anglaterra malalta i sense diners. Però la premsa va publicar el seu cas i se li va organitzar un festival militar per aconseguir fons i se li va concedir la Medalla d'Honor de Crimea, la Legió d'Honor Francesa i una medalla honorífica per part de Turquia. Mary Seacole va morir l’any 1881.

dijous, 25 de novembre del 2010

Petjades de l'imperi romà (4)

El Fòrum Romà (en italià Foro Romano) fou durant molts segles el centre de la vida pública de l'antiga Roma. En llatí era anomenat el Forum Romanum, si bé els ciutadans s'hi referien més sovint com a Forum Magnum (el Fòrum Gran) o, simplement, com a Fòrum. A mesura que la ciutat va anar creixent, es va quedar petit i els emperadors en van fer construir de nous a la part nord, els anomenats Fòrums Imperials.

El Fòrum Romà se situa a la vall compresa entre els turons del Palatí i el Capitoli, a Roma.

dimecres, 24 de novembre del 2010

L'exèrcit romà (8)

Quan es van crear les legions?

En els seus inicis l'exèrcit romà mancava de model i no seguia una estratègia definida. Les campanyes començaven sempre a la primavera i acabaven a la tardor; l'hivern era època de pau.

La situació va canviar quan el rei Serbi Tuli va crear un nou model d'exèrcit que tenia com a unitat bàsica la legió, unitat composta en un primer moment per 4200 soldats d'infanteria (posteriorment 6000) i 300 de cavalleria.

Qui dirigia l'exèrcit?

El cap suprem de l'exèrcit va variar segons el període històric. Durant la monarquia va ser el rei, en la República el cònsol i durant l'Imperi l'emperador.

En la infanteria, dins de l'estructura militar hi havia:

Oficials de carrera

El centurió. Peça fonamental de l'exèrcit. La majoria eren soldades professionals que obtenien el càrrec després de molts anys de servei. Si un centurió feia bé el seu treball podia convertir-se en un dels cinc centurions principals d'una legió, els primi ordinis. Les funcions dels centurions eren molt variades, ensinistraven els reclutes, inspeccionaven les tropes, posaven sentinelles, marxaven al capdavant en el camp de batalla i fins i tot donada la seva experiència aconsellaven els oficials abans de la batalla.
El prefecte. Era l'oficial superior del centurió. La majoria d'ells havien ascendit des del càrrec de centurió. S'encarregaven de l'equipament i de les edificacions. En absència de comandaments superiors podien dirigir la legió.

Oficials superiors: càrrecs polítics

No eren soldats professionals. El seu pas per l'exèrcit era un esglaó inexcusable dins de la seva carrera política.

En primer lloc era el cònsol.

El tribú militar. En alguns casos eren joves nobles sense experiència militar, en altres casos havien servit prèviament com a oficials de tropes auxiliars. N'hi havia sis per legió. Cada un d'ells enviava una cohort composta per 10 centúries.

El llegat militar. Durant l'Imperi va ser el comandament suprem de la legió. L'anomenava l'emperador entre membres de la noblesa.

dimarts, 23 de novembre del 2010

Llibre de Kells

A principis del segle VIII es realitzen els Evangelis de Durham, els Evangelis d'Echternach, els Evangelis de Lindisfarne i els Evangelis de Lichfield. Tots aquests manuscrits presenten similituds des del punt de vista de l'estil artístic, de l'escriptura i de les tradicions escrites, la qual cosa ha permès reagrupar-los en la mateixa família. L'estil plenament aconseguit de les coloracions situa el Llibre de Kells entre les obres més tardanes d'aquesta sèrie, cap a finals del segle VIII o principis de l'IX, o sigui en la mateixa època que el Llibre d'Armagh.

L'obra respecta la majoria de les normes iconogràfiques i estilístiques presents en aquests escrits més antics: per exemple, la forma de les lletres decorades que inicien cadascun dels quatre Evangelis és sorprenentment regular entre tots els manuscrits de les Illes Britàniques composts en aquesta època. Per convèncer-se d'això, n'hi ha prou amb examinar les pàgines introductòries a l'Evangeli de Mateo en els Evangelis de Lindisfarne (aquí) i comparar-les amb les del Llibre de Kells.

El Llibre de Kells deu el seu nom a la abadia de Kells, situada en Kells al comtat de Meath, a Irlanda. L'abadia, on es va conservar el manuscrit per un llarg període de l'Edat Mitjana, va ser fundada a principis del segle IX, en l'època de les invasions víkings. Els monjos procedien del monestir de Iona, una illa de les Hèbrides situada enfront de la costa oest d'Escòcia. Iona albergava en efecte una de les comunitats monàstiques més importants de la regió des que sant Colomba, el gran evangelitzador d'Escòcia, l'hagués designat el seu principal centre d'irradiació al segle VI. Quan la multiplicació de les incursions víkings va acabar tornant l'illa de Iona massa perillosa, la majoria dels monjos van partir cap a Kells, que es va convertir així en el nou centre de les comunitats fundades per Colomba.

La determinació exacta del lloc i de la data de realització del manuscrit s'ha prestat a multitud de debats. Segons la tradició, el llibre hauria estat redactat en l'època de sant Colomba, potser fins i tot per ell mateix en persona. No obstant això, estudis paleogràfics han demostrat la falsedat d'aquesta hipòtesi, ja que l'estil cal·ligràfic usat en el Llibre de Kells es va desenvolupar amb posterioritat a la mort de Colomba.

Es compta amb almenys cinc teories diferents sobre l'origen geogràfic del manuscrit. En primer lloc, el llibre podria haver estat escrit en Iona i traslladat urgentment a Kells, la qual cosa explicaria que mai hagués estat acabat. Per contra, la seva redacció podria haver-se iniciat en Iona abans de ser continuada en Kells, on hauria estat interrompuda per alguna raó desconeguda. Altres investigadors aventuren que el manuscrit bé podria haver estat totalment escrit en l’scriptorium de Kells. Una quarta hipòtesi situa la creació original de l'obra en el nord d'Anglaterra, possiblement en Lindisfarne, abans del seu trasllat a Iona i després a Kells.

El Llibre de Kells, finalment, podria haver estat elaborat en un monestir indeterminat a Escòcia. Encara que aquesta qüestió probablement no arribi a resoldre's mai de manera satisfactòria, la segona teoria basada en el doble origen de Kells i Iona és generalment la més acceptada. D'altra banda, més enllà de determinar la hipòtesi correcta, està fermament establert que el Llibre de Kells va ser realitzat per monjos pertanyents a una de les comunitats de sant Colomba, que mantenia estretes relacions amb la Abadia de Iona.


Tintin al Congo

És la primera de les aventures publicades amb l'estètica habitual dels còmics de Tintín: enquadernades amb cartró, en color i amb 62 pàgines. L'acció torna a ser el principal argument i en aquesta ocasió, Tintín viatja fins al Congo, la gran colònia belga del moment. Allí passa un seguit de peripècies a la selva africana on s'enfrenta amb tot tipus d'animals i finalment s'acaba enfrontant a una banda de gàngsters.

Fou el director de la revista catòlica del Petit Vingtième qui va convèncer a Hergé d'enviar Tintín al Congo per a poder reflectir la feina dels missioners belgues al Congo. Hi ha qui ha criticat aquesta obra per ser de caire racista.

dilluns, 22 de novembre del 2010

Frances Calderón de la Barca ( 1804 - 1882)

Frances Calderón de la Barca va escriure el millor relat de primera mà sobre la seva vida a Mèxic escrit per una dona en l'època. Va néixer a Edimburg, Escòcia, sota el nom de Frances Erskine Inglis però va créixer a França i Boston, Massachusetts, amb la seva mare i nou germans després de mort el seu pare, i on Frances va conèixer el ministre espanyol als Estats Units, Don Angel Calderón de la Barca.

Es van casar el 1838 i van viatjar junts un any més tard a la Ciutat de Mèxic, via l'Havana, per prendre possessió del nou lloc de Ambaixador Espanyol a Mèxic. Frances va viatjar extensament per Mèxic durant els seus dos anys en aquest país; va viure dues revolucions i el 1842 era capaç d'oferir una descripció gràfica del panorama social, polític i topogràfic del país de forma tan clara i concisa, que l'exèrcit nord-americà el va utilitzar com a guia durant la seva campanya contra Mèxic el 1847.

Més tard va tornar amb el seu marit a Amèrica i després a Espanya. Quan va morir el seu marit, es va retirar a un convent a França durant uns anys abans d'esdevenir governanta de la Infanta Isabel durant l'exili de la família reial espanyola a Ginebra i més tard a Madrid. Va morir a Madrid amb el títol de marquesa, als setanta-vuit anys.

dissabte, 20 de novembre del 2010

Leo Tolstoi

Avui dia 20 de novembre se celebra el centenari de la mort de Leo Tolstoi (Lev Nikolàievitx Tolstoi, Лев Никола́евич Толсто́й) (1828-1910). Escriptor rus, fou un dels mes grans novel·listes clàssics de tots els temps, especialment distingit per obres com Guerra i Pau i Anna Karènina. Per llur ambició, alè i descripció de la vida a Rússia, tots dos llibres compten entre dels màxims exponents del realisme. En el seu ideari filosòfic es destaca la noció de resistència pacífica. Aquest ideari va ser expressat en llibres com "El Regne de Déu és en Vosaltres" i va influir en personalitats del segle XX com Gandhi i Martin Luther King. A més d'escriptor i filòsof, va ser anarquista cristià, pacifista, reformador de l'educació i vegetarià.

La pedagogia no fou per a Tolstoi una activitat secundària, sinó una preocupació fonamental en la seva vida. S'instal·là a Iàsnaia Poliana, on es dedicà a l'educació dels infants dels camperols. Fundà una escola a la seva propietat i d'altres arreu del districte, edità la revista Iàsnaia Poliana i publicà diversos llibres per a l'ensenyament. Tolstoi fou dels primers a reclamar el dret de l'educació per a tothom. Dedicà, així mateix, molt de temps a l'estudi de la geometria, la física, la química, l'astronomia i la zoologia.

G.O. Schanzer comptabilitzà, entre el segle XIX i l'any 1965, 240 edicions d'obres de Tolstoi, 211 traduïdes al castellà i 29 al català. Segons ell, Barcelona i València ocuparen el primer lloc en la importació de cultura eslava a la Península Ibèrica. El primer traductor de Tolstoi al català fou Narcís Oller (Un llibre trist, 1897; La mort en vida, 1910; Els fruits de la ciència, 1913). Joan Puig i Ferreter, Carles Capdevila i Andreu Nin traduïren també Tolstoi al català. En la difusió de l'obra tolstoiana tingué un paper important l'editorial Proa, amb la seva col·lecció A tot vent.

divendres, 19 de novembre del 2010

Johan Hermann Schein

Johann Hermann Schein (20 de gener de 1586 - Leipzig, 19 de novembre de 1630), compositor alemany del període barroc primerenc, va ser un dels primers músics que va incorporar en la música alemanya les innovacions estilístiques italianes i un dels compositors més perfeccionistes de la seva època.

Biografia

Va néixer a Grünhain, Saxònia (Alemanya), el 20 de gener de 1586. A la mort del seu pare es traslladen a Dresden, on ingressa en el cor de l'Elector de Saxònia com a soprano. A més de cantar en el cor, rep formació musical de Rogier Michael, el mestre de capella, que s'adona del seu extraordinari talent. De 1603 a 1607 estudià en el monestir cistercenc de Pforta, i de 1608 a 1612 va fer la carrera de lleis i arts lliberals a la Universitat de Leipzig.

Després de graduar-se, entrà al servei, per poc temps, de Gottfried von Wolffersdorff com a director de la casa musical i tutor dels seus fills. Després és nomenat mestre de capella a Weimar i poc després es converteix en cantor a l'Escola de Sant Tomás (Thomasschule) de Leipzig, càrrec que conservaria la resta de la seva vida.

A diferència del seu amic Heinrich Schütz, era de salut delicada i va patir moltes desgràcies familiars: la seva esposa va morir en un part, quatre dels seus cinc fills no van passar de la infantesa. Va morir el 9 de novembre de 1630, a Leipzig, amb 44 anys, afectat de tuberculosi, gota, escorbut i una malaltia renal.

Estil

Schein va ser dels primers en absorbir les innovacions de la monòdia italiana de l'època, l'estil concertant i el baix continu, i adaptar-los en el context luterà alemany. Mentre Schütz feia més d'un viatge a Itàlia, Schein va passar pel que sembla tota la seva vida a Alemanya, el que fa la seva comprensió de l'estil italià encara més impactant. La seva primera música concertant sembla haver estat modelada sobre els Cento Concerti Ecclesiastici de Lodovico Viadana, que estava disponible en una edició publicada a Alemanya.

A diferència de Schütz, que va escriure només música sacra, Schein va compondre també música profana –de la que és autor dels textos–, en proporció aproximadament igual. Al llarg de la seva vida va publicar alternativament col·leccions de música sacra o profana, en coherència amb una intenció que ell explica en el prefaci de Banchetto Musicale: "Publicar alternant música per a la veneració i per a l'ús en reunions socials. El contrast entre els dos tipus de música pot ser força extremat "

Mentre algunes de les seves músiques sacres usen la més sofisticada tècnica dels madrigals italians per a un propòsit devot, algunes de les seves col·leccions seculars inclouen temes com diverses cançons de beure d'una sorprenent simplicitat i humor. Algunes de les seves peces abasten una intensitat expressiva aconseguida a Alemanya només per Schütz. Per exemple, l'espectacular Fontana d'Israel (Israel Brünnlein) del 1623, en la que Schein manifesta el seu intent d'esgotar les possibilitats del madrigal italià adaptat a la llengua alemanya.

Possiblement, la seva col·lecció més famosa sigui la de música instrumental, el Banquet musical (Banchetto Musicale) de 1617, que conté 20 suites instrumentals que són considerades com de les primeres peces, i de les més belles, d'aquest tipus de música. Possiblement van ser compostes com a música per al sopar de la cort dels Weissenfels a Weimar i pensades per ser interpretades amb instruments de corda. Les suites de Schein inclouen danses com la pavana i la gallarda, normalment aparellades, una courante i després una alemanda. Cada suite del Banchetto està unificada per una mateix mode i tema.


dijous, 18 de novembre del 2010

Petjades de l'imperi romà (4)

Segons la llegenda, Roma va ser fundada l'any -753 aC per Ròmul i Rem, que havien estat criats per una lloba. A la imatge, el llop en qüestió, la succió dels bessons Ròmul i Rem als Museus Capitolins de Roma.

dimecres, 17 de novembre del 2010

Tintin al país del soviets

Aquesta és la primera aventura del jove heroi, ja acompanyat des del principi pel seu gosset Milú. Publicada l'any 1930, en Tintín és enviat a Rússia com a reporter de la revista Petit Vingtième. L'acció és contínua en tota l'obra, ja que Tintín és perseguit per les forces comunistes, però al final aconsegueix tornar a Bèlgica i denunciar el règim soviètic.

L'obra és en blanc i negre i té una estètica diferent als còmics posteriors, on els dibuixos seran més perfeccionistes. Hergé es deixà influenciar pel pensament anti-comunista de l'època i ho va reflectir en l'obra amb una dura crítica al comunisme amb el qual mostrava que Tintín és més aviat de "dretes".

Cuina catalana medieval (2)

Sabors Medievals

La cuina medieval és ben documentada a Catalunya per alguns dels primers receptaris escrits a Europa (Libre de Sent Soví, s. XIV, Libre del coch de Mestre Robert, s. XV)), les Ordinacions de Pere el Cerimoniós i altres manuals de teoria gastronòmica, de vins, de productes, etc. Trobem manuals posteriors a França (Le viandier, de Ghillaume Tirel, Taillevent, Anglaterra (The forme of cury) Itàlia (diversos anònims), Alemanya, etc. Els Països Catalans, doncs, aporten els primers textos- i en alguns casos, com en el tema dels vins, com afirma Hugh Jonhson, el ma`xim especialista- més importants de la història gastronòmica d’ Europa.

Coneixem perfectament les normes socials i maneres de menjar, de servir-lo, de beure el vi, etc., gràcies a textos com el de Francesc Eiximenis- Com usar bé de beure e menjar, s. XIV-, de Mestre Robert o el Tirant lo Blanc i , en castellà, el d’ Enric de Villena (Arte cisoria, s. XV)- autor relacionat amb la Corona d’ Aragó, que utilitza fonts catalanes-. Per tant, sabem que a la Corona d’ Aragó (i de retruc a Itàlia, on s’ estenia), es coneixia l’ ús del “menjador” (o tinell), de les taules (fixes i “plegadisses”), de les tovalles, el tovalló, la cullera, el ganivet i fins la forquilla. Tenim obres dietètiques com les d’ Arnau de Vilanova i textos afrodisíacs com les cartes de Joan II o el llibre Speculum al foder (s. XIV).

La cuina medieval catalana estableix ja l’ ordre de servei dels plats tal com el coneixem avui en la cuina occidental: entrants, sopes, plats amb salsa, segons plats i “fi de taula” (postres). Els primers plats s’ anomenaven “cuines” i servien en una “escudella” (bol): sopes, cremes, brous, purés, guisats amb salsa; es menjaven amb cullera i pa. El pa també acompanyava els segons plats de carn o peix o “pitances”-rostits, “panades”- o empanades-, fregits, bullits, que se servien en un “tallador” (plat pla) i, per tant, es podien tallar amb un ganivet. La forquilla, de dues puntes, servia tant per trinxar la carn com per portar a la boca menges especials, com les mores.

D’ aquesta manera, els dos plats fonamentals són l’ “olla” (és a dir, l’ actual escudella i carn d’ olla, bullit, olla, ,etc.) i l’ “ast”, és a dir, la carn rostida (ien el seu cas el peix). El poble, és clar, s’ havia d’ acontentar només amb olla , com a plat únic. Les carns, i sobretot l’ aviram (gallina, polla, pollastre, colomí, a més del paó, l’ ànec, l’ oca i la caça) eren una exclusiva de la gent més benestant.

Petjades de l'imperi romà (3)


Roma és el bressol de l'Imperi Romà. El Fòrum de Trajà, símbol de l'imperi, dissenyat per l'emperador Trajà al segle II després del seu triomf, és el més gran i el millor conservat de tots els fòrums imperials al voltant del Coliseu.

dilluns, 15 de novembre del 2010

Mary Shelley (1797-1851)

Mary Shelley, coneguda com l'autora de Frankenstein i com a esposa del poeta Shelley, també va ser una escriptora de viatges, com la seva mare Mary Wollstonecraft. El seu primer llibre de viatges descriu l'escapada de l'autora als setze anys amb el poeta Shelley, cinc anys més gran que ella i ja casat, i narra el seu primer viatge a través de França i els Alps fins Lucerna.

El llibre narra una història picaresca i divertida. A pocs mesos del retorn dels viatgers va néixer un nadó, el primer de quatre nens dels quals només un, Percy, va sobreviure i un any més tard, Mary i Shelley van anar a Suïssa durant quatre mesos de vacances descrites pel poeta Shelley en la segona part de la History of a Six Weeks Tour (Història d'un viatge de sis setmanes).

Shelley es va casar amb Mary quan va morir la seva primera dona el 1816 i dos anys més tard la parella va viatjar a Itàlia, on van passar els pròxims quatre anys amb la companyia de Byron, Thomas Love Peacock i Leigh Hunt, viatjant entre Pisa, Florència i Roma fins que es van quedar a viure a Lerice a la costa nord-oest.

En morir Shelley el 1822, Mary va tornar a Anglaterra sense un penic, i a part d'un curt viatge a París el 1828, on va contreure la verola, es va quedar a Anglaterra durant els següents divuit anys, escrivint per tirar endavant el seu fill. No va poder tornar a viatjar fins a 1840, quan el seu fill Percy li va demanar que l'acompanyés juntament amb altres amics estudiants a dos viatges a Alemanya i Itàlia, els subjectes del seu segon i últim llibre de viatges.

Els últims anys de la seva vida, els va passar editant les cartes del seu marit i preparant la seva biografia, la qual va quedar sense escriure en morir el 1851.

divendres, 12 de novembre del 2010

L'exèrcit romà (7)

Quin paper jugaven en l'exèrcit els auxiliars?

Als auxiliars se’ls destinava lluny de les seves províncies d'origen per evitar que poguessin afegir-se a possibles rebel·lions contra Roma. En un primer moment se’ls reclutava entre els pobles aliats d'Itàlia i posteriorment en províncies menys civilitzades.

Els auxiliars rebien armes i uniformes diferents dels legionaris. Utilitzaven espases llargues i uns escuts ovalats. Així mateix portaven menys armadura, per aquesta raó podien moure's amb major rapidesa que la resta dels soldats, però també sofrien més baixes en les batalles.

Les tropes auxiliars estaven clarament especialitzades en el tipus d'armament característic dels seus llocs d'origen. Per exemple, els sirians eren arquers i els de les Balears utilitzaven les fones. ¿Com es cobrien les necessitats d'equipament i burocràcia?

Cada legió comptava amb soldats especialistes, escrivans, metges, i més de 150 especialistes dedicats a tasques artesanals: topògrafs, fabricants d'utillatge militar, carnissers...

Ida Pfeiffer (1797-1858)

Anada Pfeiffer va néixer a Viena i va ser la única dona de vuit germans. Es va casar l’any 1820 amb el Dr Pfeiffer, un vidu que li portava vint anys. Ida va ser una típica esposa i mestressa de casa fins l’any 1842. Per aquella època els seus dos fills ja eren grans, el seu marit vivia allunyat de la llar i la seva mare havia mort. Tenia quaranta-cinc anys, estava avorrida i era lliure. Amb aquests condicionants va creure que li havia arribat el moment de complir els seus somnis d'infantesa.

Esperant morir en el camí, Ida va escollir Terra Santa com a destí adequat, i havent escrit el seu testament i arreglat els seus assumptes, va partir de viatge. Nou mesos més tard estava de tornada. Havia estat estafada per capitans de navili, per propietaris de camells i l'havien esgotat tants companys de viatge, però malgrat tot no s’ho havia passat millor en tota la seva vida.

La resta de la seva vida el va passar o bé viatjant o preparant-se per viatjar. En els primers temps va recollir diners escrivint llibres poc interessants i venent tot el que posseïa. Més tard, es va fer famosa i les companyies navilieres i de ferrocarrils li demanaven que acceptés passatges gratuïts. Els seus viatges es van convertir en cada vegada més aventurers a mesura que s'allunyava més i més de les destinacions turístiques cap a les selves de les Cèlebes, per exemple, o les muntanyes del Perú, i gairebé no ho explica en una presó a Madagascar el 1857. Els seus llibres es van fer molt populars i es van traduir a diferents idiomes per tot el món.

Petjades de l'imperi romà (2)

El Coliseu es va completar l'any 80 dC. És immens, la seva façana fa 48 metres d'altura. Va ser seu del circ, dels gladiadors i a més s’hi feien curses. Hi caben més de 70.000 espectadors.

dimecres, 10 de novembre del 2010

Cuina catalana medieval

Hi ha una imatge de la cuina medieval –fruit més aviat de les fantasies de Hollywood i dels àpats i recreacions medievals que es fan arreu– que presenta reis i nobles menjant amb els dits i sense capteniment. Res més lluny de la realitat: pels documents que coneixem –començant pel manual ‘Com usar bé de beure e menjar’, del gran clàssic català Francesc Eiximenis, del segle XIV–, la cuina medieval no només és rica i refinada, sinó que també les maneres de taula hi obtenen un gran predicament. Hi havia gurmets i cuiners famosos i totes les cases principals tenien cuiner.

Naturalment, hi havia altres estils d’alimentació, corresponent als pagesos, a les classes pobres, als religiosos… Les receptes poden ser d’allò més simples (com ara uns espinacs bullits) o d’allò més exquisides (peces farcides).

És una cuina de reis i aristòcrates, però també de ciutadans i mercaders, que tenien accés a tota mena de productes frescos i als formatges, espècies i fruits i vins més llunyans i exòtics. Res, doncs, de la imatge distorsionada que presenta l’ús de les espècies –inclòs el sucre– com a manera d’amagar la poca frescor de certs productes: és una cuina especiada per amor al refinament i per demostrar estatus social i inclou un repertori sorprenent de salses que fan pensar en el més depurat de la cuina xinesa o àrab i la d’autor i de fusió.

Cronològicament, la cuina medieval va de l’alta edat mitjana a la baixa edat mitjana (segles XIV-XV), un moment en què aquesta cuina és considerada la primera del món cristià per Francesc Eiximenis i per diversos autors italians. A la refinada cort de Nàpols del segle XV s’hi menja a la catalana, els Borja difonen productes i gustos dels Països Catalans i els cuiners italians es vanten, igualment, de cuina ‘alla catalana’ –menjar blanc, rostits, salsa ginestada, carbasses…

Correspon al moment àlgid de la nació catalana independent (coneguda legalment com a Corona d’Aragó), que senyoreja una bona part de la Mediterrània i manté relacions cordials amb els àrabs de Còrdova, el Magrib, Itàlia…

Naturalment, no es coneixen els productes d’Amèrica (pebrots, tomàquets, mongetes, patates), però no per això deixa de ser un sistema alimentari molt ric en tota mena de productes, que ara semblen d’avui, com per exemple la ruca (anomenada rúcola pels cuiners), al costat d’aliments aportats pels àrabs: albergínies, espinacs, canya de sucre, arròs, fideus, taronja, espècies, xarops... Es fan servir les carxofes, les cols i les bledes, la carbassa, els alls, cebes i escalunyes, els porros, les pastanagues, xirivies i naps, els espàrrecs i espigalls, les faves, els pèsols, les llenties, els fesolets i els cigrons, i diverses herbes d’amanida i aromàtiques: escarola, enciam, xicoira, buglossa, verdolagues, créixens, lletsons, julivert, fonoll, orenga i marduix, així com una gran profusió d’espècies: canyella, pebre, pebre llong, gingebre, nou moscada, macís, clavell, safrà, cardamom, garangal (galanga), celiandre...

La fruita era molt present a la cuina: poma, pera, codony, raïm, taronja, poncem i llimona, meló, pruna, cirera, albercoc, préssec, maduixes i fruites del bosc. El mateix podem dir de la fruita seca: avellanes, nous, ametlles, pinyons, festucs, panses, castanyes, dàtils…

La carn per als més rics era l’aviram (polla, pollastre, capó, ànec, oca, colomí, paó). La de referència era el moltó o xai fet, a més del cabrit. La vedella, o vedell, era de consum escàs; en canvi, el porc era present tant en la cuina popular (cansalada) com en la dels rics (porcell). Es coneixia l’art de fer embotits, pernils i formatges. La caça era representada pel cérvol, el porc senglar, la grua, la guatlla, el tudó, la perdiu, el conill de bosc i la llebre.

Pel que fa al peix i al marisc, la cuina catalana és, segurament, la que n’utilitza un repertori més ampli, fins i tot més que l’actual, ja que inclou des de la sardina, el seitó i el bis, passant pel moll, fins al pagell, rajada, peix espasa, tonyina, orada, déntol, llobarro, llissa; sèpia, pop, calamars; llagosta, crancs… També l’anguila, el salmó i la llampresa i fins i tot la balena i el dofí (ambdós mamífers).

Es cuinava amb oli d’oliva o llard, i a vegades amb mantega, formatge, amb llet d’ametlles, agràs (sucs agres de taronja o raïm verd), vi i brou. S’empraven profusament les picades, els agredolços i els sabors ‘fortets’ o especiats.

La base de l’alimentació popular eren els cereals (ordi, blat, etc.); els rics, a part d’aquests ingredients i verdures, fruites, etc., menjaven arròs, fideus, carns (sobretot aviram) i peix fresc o assecat (tonyina, arengades, lluç). El vi era fonamental, al costat d’altres begudes reconfortants o refrescants (com el piment, els electuaris, xarops, llet amb canyella i llimona…).

L’actual expansió de la cuina catalana és, de fet, una segona edat d’or que ja va ser viscuda per la nostra cuina entre els segles XIV i XV, moment en què a Europa –i particularment a la refinada Itàlia de les corts de Nàpols i Roma– era considerada la cuina de referència. I això fins al punt que a la capital de la Campània el més famós i reconegut cuiner de l’Europa medieval –el Ferran Adrià del moment, Mestre Robert– escriu el famós ‘Libre de Coch’ o ‘llibre del cuiner’, on ja un gran creador comença a parlar en un llenguatge que anticipa la cuina moderna.

En català, de fet, s’escriuen els primers receptaris i llibres gastronòmics d’altres matèries: el ‘Llibre de Sent Soví’, el ‘Libre de totes maneres de confits’, el ‘Regiment de sanitat’ d’Arnau de Vilanova (el primer dietista), l’obra d’Eiximenis ja esmentada i fins i tot les ‘Ordinacions per al regiment de palau’, de Pere Terç.

La font d’energia de la cuina medieval –i això fins al segle XIX– és la llenya i el carbó, utilitzats tant per al foc a terra –on es cuinaven alguns plats– com per als fogons i forns –que només tenien algunes masies o cases importants–. El lloc dedicat a la cuina era una cambra especial, àmplia i ben airejada a les cases importants. Se solia situar a la planta baixa, per tenir accés directe a les entrades i sortides i a la provisió de llenya i primeres matèries.

La cocció dels aliments es feia segons una sèrie de sistemes. La llar de foc, amb una gran campana, era per coure la carn i els peixos grans a l’ast o a la graella. El foc a terra també permet la cocció lateral, molt lenta, amb un tupí de terrissa i torrar pa. Hi havia una cremallera de ferro per als bullits i alguns fregits. Per a coccions delicades i salses es feia servir el ‘bresquet’, una mena de fogó a l’altura de la cintura. En tercer lloc hi havia el forn. No solament servia per a la cocció del pa i les fogasses o coques, sinó per a la confecció de diversos plats: d’arròs, de carn, de peix, panades, llet cuita (mena de crema catalana o flam)… Els recipients de cocció de la cuina medieval, que van romandre fins fa poc, s’emparenten naturalment amb les tècniques emprades, la majoria similars a les actuals.

Les tècniques i recipients usuals eren el bullit. Es feia servir l’olla o el tupí, de terrissa o metàl·lica, d’aram, amb les corresponents tapadores, el fregit, amb paelles d’aram o ferro de llarg mànec.

Guisat, estofat, sofregit, ofegat, destil·lat: es feien servir tota mena de cassoles i olles. A vegades les cassoles tenien –i tenen– noms especials o locals: gresala, greixonera, etc.

Hi havia tota mena de broques, punxons o forquilles de ferro, per manipular les carns i trinxar-les i per menjar a taula; culleres i llosses o cullerots de fusta; gibrells i conques, per rentar els aliments, pastar, etc.; coladors, sedassos i draps d’estamenya; esbromadores o escorredores, així com cullers foradats per a les olives, ratlladors i molinets. També fustes per tallar, tallants, ganivetes, coltells i ganivets, ratlladors i molins. El morter, a les cases importants, era fins i tot muntat en un peu, a l’altura de la persona, i tenia una gran importància.

Es menjava al menjador o tinell (com el de Barcelona), ricament adornat en les ocasions especials; els convits reials o de nobles i burgesos (com podeu veure al ‘Tirant lo Blanc’) eren d’un gran refinament i concebuts com un espectacle teatralitzat, amb música, rituals, danses, plats presentats d’una forma espectacular… L’àpat seguia un ordre jeràrquic: entrants, primers (sopes, brous, cremes, guisats o ‘cuines’), segons plats (‘pitances’, rostits, plats a la graella, panades) i ‘fi de taula’ (postres, cremes –com el famós menjar blanc–, bunyols, coques, flaons o pastissets farcits). Les cuines es menjaven en una escudella o bol i els entrants i primers plats en un ‘tallador’ (plat pla). Tot això acompanyat de servidores, tasses o copes, salseres, salers… El poble menjava a la cuina. Els seients eren baquetes o escambells. En els àpats hi és present la dona, la qual cosa no existeix en altres cultures.

dimarts, 9 de novembre del 2010

Petjades de l'imperi romà (1)


Al segle IV a de JC, Roma es llança a la conquesta del Latio, actualment una regió de l’Itàlia central, a més d’altres regions dels seus voltants. De victòria en victòria, l’Imperi s’extén ràpidament per Europa i per tota la costa mediterrània. Situat al centre de la ciutat de Roma, entre l’Esquilino i el Celio, el Coliseum és el més gran amfiteatre mai construït durant l’imperi romà.

Els castrati (18)

L'últim castrato en l'òpera

L'apogeu i la caiguda dels castrato van ser paral·lels als de l'òpera seriosa. I el seu punt més àlgid va ser a mitjans segle XVIII, quan el 70% dels cantants d'òpera eren castrati.

L'últim va ser Giovanni Battista Velluti (1780-1861). Meyerbeer va escriure especialment per a ell Il crociato in Egitto. Va cantar a Londres el 1825, però no el van rebre tan bé com en anteriors ocasions, així que Velluti va deixar Londres i diuen que va passar la resta dels seus dies dient als seus amics: «Gràcies a Déu, jo sóc un dels últims desgraciats». Des de llavors, hi va haver castrati en alguns cors però mai més no se'ls va escoltar en l'òpera.

dilluns, 8 de novembre del 2010

Simetries parisenques




















Aphra Behn (1640-1689)

Aphra Behn va ser una de les novel·listes i escriptora d'obres de teatre més prolífiques durant el regne de Carles II d'Anglaterra (1660-1685). Poc es coneix de la seva vida personal, però se sap que va ser una viatgera incansable així com espia i escriptora.

Durant la seva època, hi havia gran enrenou social a Anglaterra. El retorn de la monarquia durant el període conegut com la Restauració, es va caracteritzar per un retorn de la creativitat, en contrast amb l'època puritana anterior. Els teatres van tornar a obrir-se davant l'alegria general i havia l'ambient adequat perquè escriptors creatius com Aphra poguessin mostrar els seus talents.

Aphra també va treballar com a agent secret per al govern britànic sota el nom de "Astrea". Com parlava holandès, francès i anglès, va viatjar a Surinam, un lloc d'intrigues en l'època. Els mercants espanyols i holandesos mercadejaven amb el sucre i l'or que tenia Surinam i sovint empraven a espies per protegir els seus interessos.

La novel·la de Aphra Behn "Oroonoko or the Royal Slave" està ple d'observacions sobre la vida colonial anglesa, els costums dels esclaus africans i descripcions de plantes i animals de l'Amazones. Es llegeix com un llibre de viatges i un discurs contra la esclavitud, per aquella època rampant a les Índies Orientals.

El marit de Aphar era un mercader holandès que es va convertir en cortesà del rei Carles II d'Anglaterra. Quan va morir en 1665, Aphra necessitava diners i la hi va enviar a Antwerp com a agent secret britànic per informar sobre un traïdor. Però no se li va pagar pel seu treball i se la va posar en una presó de deutors a l'arribar de tornada a Anglaterra.

En sortir de la presó va començar a escriure obres de teatre que encara ara són populars avui en dia. Els seus temes tracten del colonialisme, l'esclavitud, els matrimonis de conveniència i les seves obres se segueixen imprimint.

divendres, 5 de novembre del 2010

L'exèrcit romà (6)

Tenia uniforme l'exèrcit romà?

L'exèrcit romà anava uniformat, una mica inusual per a l'època. La vestimenta consistia en una túnica curta i si feia fred es posava un capot que també li servia de manta. El calçat, equipament fonamental donada la mobilitat de l'exèrcit consistia en unes còmodes sandàlies de sola gruixuda caligae.

Eren iguals tots els soldats?

A l'hora d'entrar en l'exèrcit allò de menys era el lloc d'origen de cada soldat, el que realment importava era posseir o no la ciutadania romana.

En funció d'això hi havia dos tipus de soldats, els legionaris, normalment ciutadans romans, i les tropes auxiliars, soldats que mancaven de ciutadania, fins i tot en ocasions s'allistaven per obtenir-la.

Com s'equipaven els legionaris?

En el combat es protegien amb un casc, galea, un escut cuadrat, scutum, i una cuirassa de cuir i metall, lorica. Per atacar se servien de l'espasa curta de doble tall, gladius, i dos tipus de llança, pilum i hasta.

Els castrati (17)

Com eren físicament

Eren alts (una mica rar al segle XVIII), amb pell pàl·lida i suau. No tenien barba, ni pel al cos, però sí tenien molt cabell al cap. Tenien tendència a l'obesitat, amb malucs arrodonits i espatlles estretes.

El seu intel·lecte no es veia afectat per la castració, però sí que podien tenir certs sentiments d'inferioritat i fracàs. Això no va haver d'afectar als grans mestres, però sí als milers de nens a qui la castració no els va reportar ni fama ni fortuna, segons comenta el doctor Jenkins.

Naufragis (4)


L'American Star va encallar el 1994 després d'afrontar una tempesta enfront de les Illes Canàries. Està intacta des d'aleshores. Platja de Garcey a l'illa de Fuerteventura, Espanya.