dijous, 23 de desembre del 2010

Petjades de l'imperi romà (8)


També a Itàlia, però aquesta vegada a Tivoli, prop de Roma, la Vila Adriana és un excepcional conjunt d'edificis clàssics creats al segle II dC per l'emperador romà Adrià. Combina els millors elements del patrimoni arquitectònic d'Egipte, Grècia i Roma.

dimecres, 22 de desembre del 2010

L'exèrcit romà (11)

El combat

I a l'hora de lluitar? Els romans lluitaven seguint un ordre perfectament establert.

Si l'enfrontament era a camp obert, en primera línia es col·locava la infanteria lleugera, darrere un bloc central compost per les legions, flanquejades per tropes auxiliars i en els extrems la cavalleria.

Les legions es disposaven en tres línies la primera composta per tropes inexpertes, la segona per tropes experimentades i la tercera pels soldats més veterans i avesats.

Quan atacaven, ho feien en formació tancada, l'anomenada tortuga, testudo, que consistia a col·locar-se l'escut sobre els caps. D'aquesta manera es protegien dels atacs enemics (fletxes, llances, pedres, oli bullint) i de vegades fins i tot es pujaven a sobre dels escuts dels seus companys per salvar desnivells.

Quan l'enemic es replegava a alguna ciutat o campament es recorria al setge gràcies a una sofisticada maquinària militar.

Quan algun general realitzava alguna gesta militar Roma li reconeixia amb nombrosos honors entre els quals destaca el triunfo.

Per què va ser pràcticament invencible l'exèrcit romà?

Els romans van crear una perfecta maquinària militar gràcies a la seva eficaç organització, excel·lent ensinistrament, fidelitat exemplar i fèrria disciplina i això malgrat no tenir un exèrcit excessivament nombrós.

dimarts, 21 de desembre del 2010

L'orella escapçada

En aquesta història Hergé torna a l'aventura en estat pur. El robatori d'un fetitxe arumbaia porta a en Tintín cap a Sudamèrica, a la república de San Teodoro. Allí es veu inmers en una guerra amb els veïns de Nuevo Rico, i es converteix en l'ajudant del general Alcàzar, personatge que tornarà a aparèixer en altres aventures. Tintín s'endinsa a la selva fins trobar els arumbaies, torna a Europa i retorna el fetitxe al museu.
En l'aventura podem observar la denúncia de la guerra del "Gran Chaco" que afectava a Bolívia i Paraguai per la possessió d'uns jaciments petrolífers.

dilluns, 20 de desembre del 2010

Isabella Bird ( 1831 - 1904)

Isabella Bird és la viatgera de l'època victoriana per excel·lència. No va començar a viatjar fins mitjana edat (a part d'un viatge a Canadà i Amèrica del Nord quan tenia poc més de vint anys), perquè fins que va tenir quaranta anys va haver de fer càrrec dels seus pares, i quan van morir, Isabella tenia un problema a l'espina dorsal, patia de depressions i d’insomni. Un doctor li va prescriure que viatgés per curar els seus mals, i ella es va convertir en addicta a viatjar. El doctor de capçalera John Bishop la va festejar sense descans entre 1877 i 1881 però ella el va rebutjar mentre que la seva germana vivia. Però quan la seva germana Henrietta va morir, va consentir a casar-se amb ell. Es va casar als cinquanta anys i al cap de cinc anys va morir el seu marit. Això, però, no va ser cap impediment perquè Isabella viatgés de nou.

Durant la seva carrera itinerant, Isabella va visitar i va escriure sobre nombrosos països arreu del món. Com a reconeixement de l'amplitud dels seus viatges i observacions, se li va concedir l'honor de ser la primera dona convidada d'honor d'una reunió de la Royal Geographical Society el 1892. A l'any següent, el 1893, va esdevenir la primera dona elegida com Fellow de la Royal Geographical Society, un gran honor. Isabella continuar viatjant fins que va morir als setanta-tres anys.

divendres, 17 de desembre del 2010

Els castrati (21)

Gaetano Majorano, anomenat Caffarelli o il Caffariello (Bitonto,12 d’abril de 1710, Nápols, 31 de gener de 1783) Cantant italià. Va ser un dels més famosos castrati de la seva època.

Fill d'un humil agricultor, Gaetano estava destinat a ser, com el seu pare, agricultor. La seva afecció per la música el va fer descuidar, però, les tasques del camp, la qual cosa va portar l'enuig del pare i el suportar els càstigs infligits per aquest per fer-li oblidar el seu desig de cantar a l'església propera a la localitat. Un músic, anomenat Domenico Caffaro, va observar l'assiduïtat que el jove granger visitava la capella de la qual ell era professor, i va decidir fer justícia unint la veu del noi a la dels altres nens cantaires per donar-li una oportunitat. Pretenent assegurar-se de la vertadera disposició del jove, el va fer avisar per anar al seu costat, el va preguntar sobre el seu interès per la música i el va fer cantar l'escala musical acompanyat per un clavicordi. Convençut de no haver estat enganyat pel jove Gaetano, Caffaro va decidir entrevistar-se amb el seu reaci pare per a mostrar-li l'encoratjador futur i la conseqüent fortuna que estaria destinada al seu fill amb el talent que pogués adquirir. El pare, finalment, es va deixar convèncer i li va donar permís perquè Gaetano viatgés a Norcia per a l'operació de castració acostumada.

A la seva tornada, Caffaro el va prendre com a tutelat i al costat de les elementals lliçons de música el va ensenyar a llegir i escriure. Una vegada ensenyat el va enviar a Nàpols per estudiar amb Nicola Porpora, famós mestre de cant i compositor. Des d'aquest moment Gaetano pren com a reconeixement al seu tutor el sobrenom de Caffarelli.

Petjades de l'imperi romà (7)

El Coliseu de Roma, vist des de l’aire. Una de les més grans obres d'arquitectura i enginyeria romana

dimarts, 14 de desembre del 2010

El Lotus Blau

L'aventura comença a l'Índia, ja que és continuació de Els Cigars del Faraó i Tintín es torna a enfrontar a la banda de traficants d'opi, però queda atrapat enmig del conflicte entre Japó i Xina. Finalment aconsegueix atrapar la banda amb l'ajut d'un jove noi xinès, en Xang. Fou gràcies a un amic xinès anomenat Xang (el personatge del còmic és en honor seu) que Hergé es va interessar per la situació a la Xina i criticà la política japonesa a l'Extrem Orient. La història està molt ben elaborada i hi ha una gran dosis de realisme i marca l'inici del període de documentació, en el qual Hergé es documentarà a fons abans d'iniciar noves aventures.

dilluns, 13 de desembre del 2010

Amelia Edwards ( 1831 - 1892)

Amelia Edwards va ser una novel·lista prolífica, poeta i historiadora. El seu primer llibre de viatges va ser publicat en 1862. Més tard, Amelia va viatjar al nord d'Itàlia amb una amiga i va publicar un llibre que es va fer molt popular sobre les muntanyes Dolomites publicat sota el títol “A Midsummer ramble in the Dolomites”. Un any més tard va viatjar a Egipte, gairebé per accident, per allunyar-se de la pluja a Europa, i va descobrir el que havia de convertir-se en la passió de la seva vida.

Viatjant en una dahabia, una embarcació típica del Nil, Amelia va anotar acuradament tot el que va veure dels temples, tombes i monuments i fins i tot va descobrir una capella soterrada pel seu compte. Això es va convertir en el llibre A Thousand Miles Up the Nile, la primera enquesta arqueològica de les ruïnes d'Egipte. El llibre està ple de notes històriques a peu de pàgina i detalls acurats. Amelia Edwards va ser la responsable de la fundació de la primera càtedra en Egiptologia (una ciència a la qual va contribuir a crear) a l’University College London, i va recolzar el nomenament de Sir Flinders Petrie.

Es va establir com una de les màximes autoritats en el tema de l'antic Egipte i el seu llibre A Thousand Miles Up the Nile encara segueix sent un dels llibres de viatge més inspirats del tema.

Els castrati (20)

Alguns dels castrati més famosos

Baldassare Ferri (1610 -1680)
Giovanni Francesco Grossi Siface (1653 -1697)
Matteo Sassano Matteuccio (1667 -1737)
Nicolo Grimaldi Nicolini (1673 -1732)
Antonio Maria Bernacchi (1685 -1756)
Francesco Bernardi Senesino (c.1685 - c.1759)
Carlo Broschi Farinelli (1705 -1782)
Gaetano Majorano Caffarelli (1710 -1783)
Gaetano Guadagni (1725 -1792)
Gasparo Pacchierotti (1740 -1821)
Luigi Marchesi (1754 -1829)
Girolamo Crescentini (1762 -1848)
Giambattista Velluti (1781 -1861)
Alessandro Moreschi (1858 -1922)

Petjades de l'imperi romà (6)

El Panteó té una esfera de 150 peus romans o 43,30 metres de diàmetre i una alçada de 43,30 metres.

L'exèrcit romà (10)

Tenien els romans una marina de guerra?

La guerra contra els cartaginesos primer i la consegüent expansió fora d'Itàlia va obligar els romans a desenvolupar una important marina de guerra que també es dedicava a assegurar el comerç a la Mediterrània davant la pirateria.

La nau més comuna era la trirreme amb una triple fila de rems. Les seves principals armes eren un esperó molt agressiu, rostrum, situat a la proa, unes torres des de les quals es llançaven projectils i una espècie de garfis, corvus, per subjectar, abordar els vaixells enemics i emprendre el combat cos a cos.

Tanmateix el servei militar en la marina no donava prestigi, la qual cosa explica que bona part de la flota estigués composta sobretot per aliats.

Què era la guàrdia pretoriana?

Aquest cos especial, creat amb l'Imperi i compost d'uns 10.000 homes, actuava com la guàrdia personal de l'emperador. Tenien les seves casernes a prop de Roma i estaven dirigides pel prefecte, comandant de la plena confiança de l'emperador. Els soldats d'aquesta guàrdia rebien una paga i tenien una consideració superior als legionaris normals

Els Cigars del Faraò

En aquesta ocasió, Tintín s'embarca cap a Orient, on s'involucra en una nova aventura amb un egiptòleg que el condueix fins a una tomba d'un faraó egipci. Allí descobreix uns extranys cigars i és raptat. Viatja fins Aràbia i posteriorment l'Índia i finalment acaba enxampant la banda que traficava opi amb els cigars. Per primer cop, hi trobem elements d'intriga i investigació, constant que es mantindrà en moltes de les posteriors aventures.

Florence Hightingale ( 1820 - 1910)

Florence Nightingale va destacar en més activitats que la seva famosa carrera d'infermera i encara que no se la coneix massa per això, va ser a més una prolífica escriptora de viatges. Mai va arribar a publicar una narració dels anys passats a Scutari i Balaclava entre 1854 i 1856, i encara que va escriure copiosament sobre l'Índia, Algèria i Síria, mai va arribar a visitar aquests països. Però entre la seva prolífica obra estan dues de les narratives de viatge més refrescants de l'època, la primera es va publicar només per ser distribuïda privadament (i no va ser reimpresa fins l’any 1987) i la segona va ser treta de cartes de família i publicada setanta anys després de la seva mort. Van ser escrites per a la família i els amics de forma espontània i familiar.

Viatjar no era una cosa nova per Florence. De fet ella va néixer "en route" a la ciutat que li va donar el seu nom. L'arribada de la seva filla va interrompre un dels freqüents viatges a través d'Europa dels Nightingale. Entre 1837 i 1838, la família va tornar a viatjar per Europa de nou i deu anys més tard, Florence va passar tot un hivern a Roma. En 1849, de nou seguint la tradició de l'època, va anar en vaixell a Alexandria i va viatjar pel Nil fins a Tebes.

Aquestes van ser les últimes vacances a l'estranger que va fer: de tornada a casa, després d'una estada amb les infermeres d'un progressista hospital luterà a Kaiserweth a Alemanya, es va dedicar totalment a la vocació que la va convertir en llegenda més tard.

divendres, 3 de desembre del 2010

Els castrati (19)

El final dels castrati: va ser realment una barbàrie?

Durant el període napoleònic, entre guerres i agitacions socials, es van tancar la majoria de les escoles on ensenyaven els castrati. Al segle XIX, ja es permetia que les dones cantessin en les òperes i la demanda de musici va començar a decaure. En l'època en què Velluti es va retirar de l'òpera, el fenomen dels castrati es veia a Europa com un acte barbàric i l'únic lloc en el qual es podien escoltar era a les esglésies. I, des de 1870, només a la Capella Sixtina.

El 1902, el Papa Lleó XIII va prohibir que entressin més al seu cor. I Moreschi, l'últim d'ells, es va retirar el 1913.

Avui, molts creuen que els castrati són «l'exemple extrem de posar a l'art per davant del sentit comú», com diu David W. Barber al seu llibre When the fat lady sings: Opera History As It Ought To Be Taught.

S'explica que Carestini i Salimbeni es posaven a riure cada vegada que la gent mostrava pena per ells.

Graham Harris és un home que van entrenar de nen per cantar en un cor. Leith Harris va parlar amb ell sobre aquest assumpte. Li va explicar que tenia una gran veu abans de la pubertat, i que va ser l'única sensació d'identitat que va tenir. Als catorze anys, va experimentar el canvi de veu i durant un temps després, continuava sentint-la, fina, de nen.

La sentia dins del seu cap, encara que no encaixava amb la veu que sortia de la seva boca. «Encara la llanço de menys», va dir. «Si m'haguessin donat l'opció llavors de perdre la veu per sempre o conservar-la per sempre, si hagués tingut aquesta opció... no sé el que hagués fet, però ho hauria considerat seriosament».

Ernesto Tomasini, lamenta que no el castressin de nen. «Hauria estat perfectament feliç renunciant a la meva masculinitat pel meu art», va dir en una entrevista.

Fa uns anys, Tomasini va portar per Europa el seu espectacle "Verdader o Falsetto? Una història secreta dels Castrati" (True or Falsetto? A Secret History of the Castrati).

Lucy Powell, autora de l'obra representada per Tomasini, opina que el major drama dels castrati era que els nens no van elegir la seva castració. Excepte en uns quants casos, com el de Cafarelli, eren els pares els que decidien. Perquè tampoc no era una cosa que pogués posposar-se molt temps.

dijous, 2 de desembre del 2010

Petjades de l'imperi romà (5)


Construït en el segle I AC, el Panteó romà és una estructura antiga religiosa situada al Camp de Mart a Roma. Va ser dedicada a tots els déus de l'antiga religió i es va convertir en una església cristiana al segle VII.

dimecres, 1 de desembre del 2010

L'exèrcit romà (9)

La cavalleria

La cavalleria, alae, estava composta majoritàriament per auxiliars. L'equipament era similar al de la infanteria auxiliar, excepte que utilitzaven també la llança i uns pantalons fins al genoll.

La cavalleria era vital a l'hora de les càrregues, per perseguir l'enemic quan fugia i com a exploradors i patrulles de guàrdia. El seu principal problema era la dificultat per controlar el cavall en el camp de batalla, ja que no coneixien l'estrep.

Cada unitat de cavalleria estava composta per deu genets al comandament d'un oficial anomenat decurió. El comandant de la cavalleria era el prefecte. Els genets podien ascendir fins a decurions, però no a prefectes.

Comptaven amb artilleria els romans?

Els romans van copiar dels grecs les seves idees sobre maquinària militar. No coneixien cap explosiu i impulsaven el seu armament amb molles. Tanmateix la superioritat era manifesta respecte de la major part dels pobles contra els que combatien que ni tan sols no tenien artilleria.

Les principals màquines eren:

- Les catapultes: màquina que llançava fletxes de diferent mida
- Les ballestes: artefacte que llançava pedres d'uns vint quilos fins quatre-cents metres de distància.
- Els ariets: que servien per fer caure muralles i obrir portes.