Béla Bartók , neix a
Nagyszentmiklóx, Hongria —actualment Sânnicolau Mare,Romania,
el 25 de març de 1881 i mor a Nova York
el 26 de setembre de 1945. Fou un compositor i pianista
hongarès,
considerat amb Zoltán Kodály, el més important compositor
hongarès del segle XX. Per les seves investigacions sobre la música folklòrica,
Bartók es considera com un dels fundadors de l’etnomusicologia, l’estudi de la
música folklòrica i la música de cultures no occidentals.
Infantesa i primers anys
Bartók va créixer en la Gran Hongria
de l’imperi austrohongarès, que va ser trencat pel Tractat de Trianon després
de la Primera Guerra Mundial. El seu lloc de
naixement, Nagyszentmiklós (Gran Sant Nicolau), esdevingué Sânnicolau
Mare, Romania.
Després de la mort del seu pare el 1888, la mare de Béla,
Paula, va dur la família a viure a Vinogradiv, ara a Ucraïna,
i després a Prešporok, avui Bratislava,
en la seva nativa Eslovàquia. Quan va ser creada Txecoslovàquia,
el 1918,
Béla i la seva mare es van establir en costats oposats de la frontera.
Carrera musical inicial
Bartók va estudiar piano amb István
Thoman i composició amb János Koessler a la Reial Acadèmia de Música de Budapest.
Allí va conèixer Zoltán Kodály i junts van recollir música
folklòrica de la regió. Aquesta tasca va tenir un gran impacte en el seu estil
posterior.
Anteriorment, la idea de Bartók de
la música folklòrica hongaresa es derivava de les melodies gitanes trobades en
les obres de Franz Liszt i altres, de manera que
el 1903 va
escriure un extens treball orquestral, Kossuth, nom de l’heroi de
la revolució hongaresa de 1848, incorporant aquestes melodies.
Influències en la música de Bartók
Quan va descobrir les
cançons folklòriques dels pagesos magiars, va començar a incorporar-les en la seva
pròpia música i a escriure melodies amb el mateix estil, així com amb l’ús
freqüent de figures rítmiques de sabor folklòric.
Una altra gran influència va ser la
música de Richard Strauss, a qui va conèixer a Budapest
en l’estrena de Així parlà Zaratustra el 1902, que va ser l’obra
del mestre bavarès que més el va influir. Aquest nou estil va
emergir en els anys següents. Bartók s’estava bastint una carrera com a
pianista, quan el 1907 va
obtenir un treball com a professor de piano en l'Acadèmia Reial. Això li va
permetre romandre a Hongria en comptes de fer gires per Europa com a pianista,
i li va permetre, a més, recollir més música folklòrica, principalment a Transilvània.
Mentrestant la seva música va començar a incorporar les influències d’aquesta
activitat i les de la música de Debussy,
que Kodály va portar de París. Els seus grans
treballs orquestrals continuaven sent molt propers a la música de Brahms i
Richard Strauss, però va escriure una bona quantitat de petites peces per a
piano que mostraven el seu creixent interès en la música folklòrica.
Probablement la primera peça que va mostrar clars signes d’aquest nou interès
és el Quartet de Corda núm. 1.
Etapa mitjana
El 1909, Bartók es va casar
amb Marta Ziegler. El seu fill
Béla va néixer el 1910.
El 1911 va escriure la
que va ser la seva única òpera, El castell de Barbablava, dedicada a
la seva esposa Marta. Va presentar-la al premi de la Comissió per a les Belles
Arts Hongareses, però el jurat va manifestar que l’obra era impossible
d'interpretar, i van rebutjar-la de seguida.
L'òpera no es va estrenar fins a
1918, amb la condició del govern que suprimís el nom del llibretista, Béla Balázs del programa,
a causa dels seus punts de vista polítics. Bartók va refusar.
En els següents tres anys no va
escriure gaire, concentrant-se a arreplegar música folklòrica i arreglar-la (a
Europa central, els Balcans i Turquia). Quan va començar la Primera Guerra Mundial va acabar
aquestes expedicions i va tornar a la composició, escrivint el ballet El príncep de fusta el
1916 i el Quartet de Corda no. 2.
A continuació va treballar en un
altre ballet, El mandarí meravellós, influït per Ígor
Stravinski, Arnold Schönberg i Richard
Strauss, i després les seves dues sonates per a violí, que són
harmònicament i estructuralment unes de les més complexes peces que va
escriure. Va escriure el seu tercer i quart quartet de corda el 1927. El cinquè Quartet, de 1934,
és menys innovador que els dos anteriors. Va escriure el seu sisè (i últim)
Quartet el 1939.
El mandarí meravellós va ser començat el 1918, però
no va ser interpretat fins al 1926, a causa del seu contingut sexual: una
sòrdida història de prostitució, robatori i assassinat.
Bartók es va divorciar de Marta el
1923 i es va casar amb una estudiant de piano, Ditta Pásztory. El seu
segon fill, Péter, va néixer el 1924. Per a les lliçons de música de Péter va
començar a compondre una col·lecció de sis volums de peces de piano
progressives, Mikrokosmos, bastant
popular entre els estudiants de piano d’avui dia. Va ser l’ultima obra que va
compondre a Europa.
Segona Guerra Mundial i carrera posterior
El 1940, després de l'inici de
la Segona Guerra Mundial, i amb una situació
política deteriorada, Bartók va ser temptat cada vegada més a deixar Hongria.
Bartók estava en forta oposició
als n.
Després de llur ascensió al poder a Alemanya, va refusar donar-hi concerts i va
abandonar el seu editor alemany.
Primer va enviar els seus manuscrits
fora del país, i després, no sense cert rebuig, es va mudar als Estats Units
amb Ditta. Péter Bartók se’ls va unir en 1942 i després es va
allistar en la Força Naval. Béla Bártok fill va romandre a Hongria.
Bartók mai no es va sentir còmode
als Estats Units, i hi va trobar molt difícil la composició. A més, no era
gaire conegut i hi havia poc interès en la seva música.
El seu últim treball haguera estat
el Quartet per a Cordes no. 6, de no haver sigut per Serge Koussevitsky que
li va encarregar el Concert per a Orquestra, el treball més popular
de Bartók, que va alleujar la seva situació financera. També va rebre una
comanda de Yehudi Menuhin per a escriure una Sonata
per a Violí sol. Sembla que això va renovar el seu interès en la
composició, i va començar el seu Concert per a Piano no. 3, un
melodiós i quasi neoclàssic treball, i el seu Concert per a Viola.
Béla Bartók va morir a Nova York de leucèmia.
Va deixar el Concert per a Viola inconclús a la seva mort, el qual va ser
completat pel seu alumne Tibor Serly.
Va ser enterrat al Cementeri
Ferncliff d'Hartsdale, Nova York, però després de la caiguda del comunisme a
Hongria el 1988, les seves restes van ser traslladades a Budapest. Es va
realitzar un funeral d’estat el 7 de juliol de 1988 i va ser enterrat al
Cementeri Farkasreti de la mateixa ciutat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada