MARC GEOGRÀFIC
El Pròxim
Orient és el conjunt de terres que se situen en la intersecció entre Europa,
Àsia i Àfrica, no coincidint amb l'actual, ja que s’inclouen Egipte i altres
civilitzacions.
Se l’ha nomenat
el "creixent fèrtil", encara que no correspongui geogràficament.
"Mesopotàmia”
significa país entre rius, estenent-se des de l’Eufrates al Tigris, englobant
la franja Sirià-Palestina i l'Altiplà d'Anatòlia.
Aquí va
començar la història de la humanitat i es van desenvolupar les civilitzacions
fluvials.
Es tracta
de tot un mostrari climàtic, amb zones desèrtiques, pantanoses, estepes i clima
mediterrani.
SUMER
El
problema sumeri
No se sap
ni qui eren els sumeris ni d'on procedien, encara que existeixen diverses
teories sobre aquest tema.
Una
d’elles els considera autòctons des del Neolític, una altra, més acceptada,
postula que van arribar de fora de Mesopotàmia, establint-se, ja fos de manera
pacífica o violenta. Se li pot suposar un origen a l'Iran o a l'Índia, o fins i
tot a les muntanyes.
Els
sumeris no eren una raça, sinó una cultura, amb una barreja d’elements
autòctons i forans. La seva llengua era aglutinant, d’origen desconegut.
EL
DINÀSTIC ARCAIC I
I
dinastia de Kish
Abasta des
del final de la prehistòria fins a l’aparició de les tauletes d'Ur. Dura només
dos segles i se li atribueixen 23 reis, la majoria d’ells mítics.
La seva
importància rau en el domini de les rutes comercials entre l'Alta i Baixa
Mesopotàmia.
Kish va
ser una ciutat molt important a nivell econòmic i polític.
EL
DINÀSTIC ARCAIC II
I dinastia
d'Uruk
Abasta des
de l’aparició de les tauletes d'Ur fins a l’aparició de muralles a les ciutats.
Dura 150 anys, i se’n coneixen 11 reis, molts d’ells mítics.
El
principal rei d’aquesta dinastia va ser Gilgamesh, que va construir les muralles
d'Uruk i realitzar campanyes militars per ampliar el territori.
EL
DINÀSTIC ARCAIC III
·
I dinastia d'Ur
Abasta des
de l’aparició de les muralles fins 2334 a. C. Dura dos segles i la seva
principal característica és la dispersió del poder. En aquesta dinastia, el seu
primer rei va ser Mesannepada, a qui va succeir una llarga llista de reis.
·
I dinastia de Lagash
De Lagash
es coneix la llista completa de reis. L’últim d’ells, Urukagina, és conegut
pels seus textos legals per acabar amb les injustícies cap a la població. Va
ser derrotat per Lugalzagesi que, al seu torn, va ser derrotat per Sargón I
·
Dinastia d'Umma
Umma va
estar sotmesa per Lagash durant 200 anys, i li va imposar un nou rei. Atur
Lugalzagesi va atacar Lagash per venjar-se de l’ocupació de Umma, destruint-la.
Lugalzagesi va crear un regne amb capital a Uruk, de curta durada però
important.
·
Dinastia Awan
Regnar
tres reis, des del 2500 a. C. Aquesta dinastia va ser extingida per les armes i
la seva reialesa va tornar a Sumer.
·
II Dinastia d'Uruk
Va tenir
tres reis, el primer dels quals va conquistar Kish i va tenir diverses
victòries militars, gràcies a la mort de Eannatum de Lagash, que els va
permetre expansionar.
·
III Dinastia d'Ur
La formaren
quatre reis. Va seguir a la d'Uruk II, encara que les dues ciutats havien
format una coalició contra l’expansió de Lagash.
·
•Dinastia Adab
Se sap que
va existir, i en la Llista Real es conserva el nom d’un rei, però no es tenen
més dades sobre ella.
·
Dinastia Mari
Mari era
una ciutat de fora del nucli sumeri, situada al curs mitjà de l’Eufrates. Va
tenir sis reis. Va ser atacada i vençuda per Ebla, que va imposar un
governador, fent-la una província d’aquest.
·
III Dinastia de Kish
Va ser una
dinastia de la qual es coneix un únic governant, una dona anomenada Ku-Baba,
que va organitzar la política i l’economia de la ciutat.
·
IV dinastia d'Uruk
És
l'última dinastia del Dinàstic Arcaic. Va tenir un sol rei, Lugalzagesi, que va
dominar a la resta de ciutats-estat i va controlar tota Sumer. Va vèncer a
Lagash, quan aquesta sotmetia a Umma.
Va agafar
el títol de Rei d'Uruk i va governar 25 anys. Va ser derrotat per Sargón, que
el va capturar, encara que anys més tard el va nomenar governador d'Umma.
SOCIETAT
SUMÈRIA
La
cultura sumèria era urbana, caracteritzada per la dualitat temple-palau, els
quals controlaven les funcions religioses, civils i militars. Al seu voltant hi
havia terres que treballaven homes lliures amb una societat pròpia.
El cap del
temple era el "en", sacerdot i cap de la comunitat. Tindria càrrecs
de responsabilitat.
El cap del
palau era el "lugal", sacerdot, cap de l’exèrcit, jutge i
administrador del déu, amb responsabilitats civils.
També en
el palau vivia el "ensi", governador o cap local.
Probablement
existien assemblees "Unken" per a les decisions importants.
La majoria
de la població treballava al camp, afavorida l'agricultura per la plana al·
luvial. Les crescudes de l’Eufrates i el Tigris es controlaven per sistemes de
canals, controlats pel "gugal" o inspector.
Hi havia
una gran organització al voltant dels canals de reg, amb activitats de
construcció, manteniment, drenatge de camps, etc.
Respecte a
les classes socials, es distingien:
• Homes
lliures o "lu", que podien ser personal del temple, del palau, o
simplement particulars de comunitats.
• Homes
semilliures o mashda, que realitzaven prestacions al rei i tornaven a ser
lliures.
• Esclaus
o presoners de guerra, que podien obtenir la seva llibertat de diferents
maneres.
RELACIONS
INTERNACIONALS
Algunes d’aquestes
ciutats-estat, que van protagonitzar la història d’aquests segles van ser Ur,
Uruk, Eridú, Lagash, Umma, Adab, Nippur o Kish. Totes tenien una extensió
semblant i un temple al seu interior.
Se
suposaven espais sagrats, on havia de regnar l’ordre, l’estabilitat i el poder.
Els conflictes
sorgien entre les ciutats, que també tenien problemes i necessitats similars,
podent haver existit col·laboració entre ells per permetre el trànsit de
caravanes, defensar-se de perills o construir canals.
Sembla que
la convivència en el mateix marc geogràfic, a més d’ocasionar conflictes, també
afavoria pactes i aliances. Qualsevol canvi en una ciutat, podia afectar la
resta.
Aquestes
ciutats-estat també tenien el mateix substrat poblacional i cultural, existint
entre elles la circulació d’artesans, comerciants i productors.
Algunes
tenien posicions estratègiques en les rutes comercials. Col·laboraven i s’enfrontaven
entre elles i a enemics comuns. Constituïen una unitat, una mateixa entitat
cultural.
Akkad
Akkad:
Progrés de les poblacions semites
Els acadis
eren un poble semita, El seu nom provenia de la seva capital, Akkad. Des del
principi, els semites van conviure amb els sumeris al sud de Mesopotàmia. Es
tractava d'un poble nòmada, de nomadisme tancat, que s’organitzava en grups
tribals.
La convivència
entre semites i sumeris va donar lloc a una societat dimorfa, on les tribus
semites acadias, estaven en contacte amb l'urbanisme sumeri.
Les
últimes investigacions ens diuen que els acadis no van ser invasors, sinó que
estaven a Mesopotàmia des del protodinástico II.
Els
semites es van integrar en la vida social i econòmica, sense perdre la seva
cultura, la seva llengua i la seva religió.
Hi va
haver altres pobles d'origen semita, com amorites, hebreus, arameos, assiris i
eblateos.
La
dinastia d'Akkad, i els seus principals dirigents
Quan els
semites van ser majoria ètnica a Mesopotàmia, va començar l'Imperi Acadio, la
principal conseqüència va ser el final de les ciutats-estat. El seu fundador va
ser Sargon I.
Sargon I
era un cap guerrer semita, el nom significa "rei legítim". És d’origen
incert, sent recollit al riu. Aquest fet ha ocasionat diverses comparacions amb
Moisès.
Es va
nomenar Gran Rei de Sumer i Akkad, unint els dos territoris.
La seva
primera victòria va ser contra Lugalzagesi, enderrocant les muralles d'Uruk,
símbol del poder. Va seguir les seves conquestes cap al nord, centrant-se en
els centres exteriors, controlant així les rutes comercials.
Va
estendre’s l’imperi per tota Mesopotàmia, Síria, Anatòlia, Armènia i el Golf
Pèrsic.
Va
permetre a alguns reis governar els seus països, però mostrant-li obediència i
pagant tributs.
La figura
de Sargón va estar envoltada de llegenda. Va realitzar reformes internes, com
promulgar l'acadio com a llengua oficial, datar per successos i canviar els “ensi”
i “lugal” per governadors.
El final
del seu regnat va estar marcat per rebel·lies i aixecaments a Mesopotàmia.
Els
succeir Rimush, que va haver de fer càrrec de rebel·lions a la plana al·luvial,
com les d'Ur, Umma i Lagash, recolzades per Elam. Va aconseguir mantenir els
límits de l’imperi i mantenir a ratlla les rebel·lions, però va ser assassinat.
El seu
successor, Manishtusu, va haver de contenir les rebel·lions de les ciutats i
aplacar als pobles del nord i est.
Naram-Sense
va ser el següent, anomenat "déu d'Akkad". El seu objectiu era
controlar les rutes comercials i l’imperi acadio. Va participar en campanyes
cap als quatre punts cardinals. Va lluitar amb una coalició de vint reis en una
rebel·lió generalitzada, vencent-los a tots, encara que va tenir problemes a
Sumer. Va estendre tant els seus territoris, arribant al Mar Mediterrani, que
es nomeno Rei de les Quatre Regions.
Durant el
seu regnat, a més dels problemes interns, va començar a tenir problemes amb els
illubis, els guti i els hurritas. En morir, la societat va entrar en
decadència.
El seu
successor Sharkahsharri es va nomenar rei d'Akkad. Va tenir un llarg regnat, en
què les ciutats es van començar a independitzar. La situació econòmica anava
empitjorant alhora que perdia el control del comerç. Tot això, unit a l’amenaça
dels guti, va acabar amb l'Imperi d'Akkad.
Els guti
eren un poble del Zagros, la invasió, en 2230 a. C. no va poder evitar
Sharkahsharri.
Això va
produir desordres i anarquia que va acabar, en dues regnats més, amb l’imperi
d'Akkad.
TRANSFORMACIONS
POLITIQUES, SOCIALS I RELGIOSES
L'estat
acadio era una monarquia absoluta, on el rei governava sol i se li rendia
culte. Els alts càrrecs solien ser de la família reial.
La primera
missió de l'Imperi Acadio havia de ser adaptar la seva administració, societat
i religió a un sistema centralitzat, diferent de les ciutats - estat.
És de gran
importància la capital, amb una administració central, on s’ubica la cort i els
centres de poder, ia la qual arribaven les riqueses de l’exterior.
Un canvi
econòmic important va ser la unificació del sistema de pesos i mesures, i l’establiment
de la plata com a patró de pagament.
Es va
crear una xarxa de camins per al trànsit de persones i caravanes.
Un canvi
radical va ser l’exèrcit, creant un exèrcit professional nombrós, a qui
lliuraven terres no heretables a canvi de prestacions militars.
Una altra
novetat va ser el cobrament d’impostos, per mantenir l’administració, i la
creació de fortificacions i signatures de tractats per controlar terres i
rutes.
Respecte a
es transformacions religioses, encara que continuen en el politeisme anterior,
les divinitats es van modificant, arribant a un déu suprem, Marduk, i quedant
la resta de déus per sota.
LA
DECADÈNCIA D’AKKAD I LA INVASIÓ DELS GUTI
La
decadència d'Akkad comença a la mort de Naram-Sense. Encara que li van seguir
Sharkahsharri i dos reis, van anar perdent el control del comerç, al mateix
temps que la situació econòmica anava empitjorant.
Al 2230 a.
C. els guti, un poble procedent dels Zagros, van envair Akkad, produint
desordres i anarquia.
Era un
poble inculte, que es dedicava a assaltar i robar ciutats, abandonant a la seva
sort.
Els reis
guti van ser 21 que, encara que al principi es van comportar com bàrbars,
després van mantenir l’administració i llengua acàdies.
Van ser
expulsats per Utu-hegal, d'Uruk.
El final de
l’'Imperi Acadio, en definitiva, es produeix per un compendi de causes, com
incursions dels bàrbars. Dessecació del clima, salinització de la terra,
augment demogràfic, rebel·lions i manca de preparació per a la unificació.
Autora: Marta
Gràcia Pérez Torres
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada