En la mitologia
romana Silvà (en llatí Silvanus, o
'dels boscos') era l’esperit tutelar dels camps i dels boscos. Sembla que és
una adaptació de l’etrusc Selvans, i que no té relació amb els silens grecs tot i que tingué unes
atribucions semblants a les dels faunes, sàtirs i
silens grecs. El déu celta Sucellos i el déu eslau Borevit també
tenen relació amb Silvà.
Silvà era un genius loci,
i del que es diu que en temps molt remots els pelasgs de
la Mar Tirrena havien
dedicat una arbreda i un festival. Se’l descriu com un déu que presideix sobre
els camps i els pagesos, i també se'l considerava protector de les límits dels
camps.
Higini Gromàtic explica que
Silvà va ser el primer en posar pedres per assenyalar els límits dels camps i
que cada estat tenia tres Silvans:
·
Silvanus domesticus, anomenat en algunes inscripcions com Silvanus
Larum i Silvanus sanctus sacer Larum
·
Silvanus agrestis, també anomenat salutaris, que era
adorat pels pastors
·
Silvanus orientalis, això és, el déu que vetllava el punt en el qual
començava l'estat. Per això sovint s'al·ludia als Silvans en plural, Silvani.
En relació amb els boscos, sylvestris
deus, presidia especialment sobre les plantacions i gaudia dels arbres que
creixien salvatges, pel que se li representa portant el tronc d’un xiprer
(δενδροφόρος). Respecte al xiprer s’explica la següent llegenda: Silvà, o
segons d’altres fonts Apol·lo, estava enamorat del jove Cipariso; una vegada va
matar per accident un cérvol que pertanyia a aquest. Cipariso va morir de pena
per això i va ser transformat en xiprer.
També se’l com la divinitat
protectora dels ramats de bestiar, als que guarda dels llops i la fertilitat
que ell promou. Sent el déu dels boscos i els ramats, també se’l descriu
com un apassionat de la música. Cató El Vell l’anomena Mars Silvanus,
de manera que queda clar que ha d'haver estat relacionat amb el Mart italià,
i també s’afirmava que la seva relació amb l'agricultura era
només pel que fa a les tasques realitzades pels homes, sent excloses del seu
culte les dones.
En la poesia llatina, així com en
diverses obres d’art, sempre apareix com un home ancià però alegre i enamorat
de Pomona. Els
sacrificis que se li oferien consistien en raïms, espigues de cereals, llet, carn,
vi i porcs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada