Nascut al País Basc
francès, va heretar del seu pare, enginyer suís, la seva afició pels artefactes
mecànics- els ecos no són difícils de trobar en la seva música- i de la seva
mare, d'origen basc, la seva atracció per Espanya, font d'inspiració de moltes
de les seves pàgines. Encara va iniciar els seus estudis musicals a una edat
relativament tardana, quan comptava set anys, set més tard, el 1889, va ser
admès al Conservatori de París, on va rebre els ensenyaments, entre d'altres de
Gabriel Fauré.
Discret pianista, el seu
interès es va centrar aviat en la composició, camp en el qual va donar mostres d'una gran originalitat des dels seus primers treballs, com la cèlebre Pavana per a
una infanta difunta, si bé hi és encara perceptible l’empremta del seu mestre
Fauré i de músics com Chabrier i Satie. L’audició del Prélude à l'après-midi d'un
Faune, de Debussy, va marcar les seves composicions immediatament posteriors, com
el cicle de poemes Scheherazade, encara que aviat es va apartar d'influències alienes i va trobar la seva pròpia via d'expressió.
El 1901 es va presentar
al Gran Premi de Roma, l’obtenció era garantia de la consagració oficial del
guanyador. Va aconseguir el segon premi amb una cantata titulada Myrrha, escrita
en un estil que buscava adaptar-se als gustos conservadors del jurat i que per
res es corresponia amb el que Ravel explorava en obres com la pianística Jeux d'eau,
en la qual arrencava del registre agut del piano noves sonoritats. Va
participar tres vegades, el 1902, 1903 i 1905, sense aconseguir mai el preuat
guardó. L’ultima d'elles en què va ser eliminat en les proves prèvies, va
provocar un escàndol en la premsa que fins i tot li va costar el càrrec al
director del Conservatori.
Sense necessitat de
confirmació oficial, Ravel era ja llavors un músic conegut i apreciat, sobretot
gràcies a la seva capacitat única per tractar el color instrumental, el timbre.
Una qualitat aquesta que s’aprecia de manera especial en la seva producció
destinada a l’orquestra, com la seva Rapsòdia espanyola, La Valse o el seu
paradigmàtic Bolero, un autèntic exercici de virtuosisme orquestral l'interès del
qual resideix en la manera com Ravel combina els diferents instruments, des el
subtil pianíssimo de l'inici fins al fortíssimo final. La seva música de cambra
i l’escrita per al piano participa també d'aquestes característiques.
Cal assenyalar, però, que aquesta faceta, tot i ser la més
difosa, no és l'única d'aquest compositor. Personatge complex, hi convivien
dues tendències contraposades i complementàries: el plaer hedonista pel color
instrumental i una marcada tendència cap a l’austeritat que tenia el seu reflex
més eloqüent en la seva pròpia vida, que sempre es va desenvolupar en solitud, al
marge de tota manifestació social , dedicat completament a la composició. Els
seus dos concerts per a piano i orquestra, ombrívol el primer en re menor, lluminós
i extravertit el segon en Sol major, exemplifiquen a la perfecció aquest
caràcter dual de la seva personalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada