Els primers assentaments que es troben a Mesopotàmia són
neolítics. Aquesta època es caracteritza per l’aparició de l’agricultura, la
ramaderia i la ceràmica:
A la zona de Síria-Palestina, es van desenvolupar dues
cultures:
• Natufiense (X-VIII mil·lennis). Comença a donar-se
l'agricultura, encara no hi ha ceràmica.
• Tahuniense (VII mil·lenni). No és continuació de
l'anterior. Hi ha monuments megalítics, cases, figuretes i cranis humans
modelats amb argila sobre ells. No hi ha ceràmica.
A Àsia Menor hi ha dues fases:
• Hacilar (VII mil·lenni). Sense ceràmica, amb agricultura,
cases, forns, comerç i principi de la ramaderia.
• Catal-Hüyük (cap VI mil·lenni). Amb agricultura,
ramaderia, caça, pesca, ciutats i terrisseria.
Al Kurdistan i alt Djezireh, amb ceràmica molt fina i
treball dels metalls. Destaca el lloc de Jarmo (VI mil·lenni), en què hi ha
tombes fora del poblat, sense ofrenes, encara que amb alguna estatueta. Es
coneixen habitatges rectangulars amb diverses estances, agrupades formant
poblats.
Després del neolític, i abans de la història pròpiament
dita, es dóna una etapa intermèdia que coneixem com protohistòria. S’hi
estableix una societat organitzada i l’escriptura.
Aquest pas intermedi dura milers d’anys, i es divideix en
períodes, els noms dels quals es deuen als dels llocs on van ser trobades les
seves restes.
Al NORD:
• Hassuna (5800-5500). Instal·lats
en la plana. Amb ceràmica pintada o incisa, gra conservat en recipients
d’argila, forns de pa i nens enterrats en atuells d’argila.
• Samarra (5600-5000) Ceràmica fina
decorada i gots de marbre fi. Són agricultors, pastors, caçadors i practicaven
sistemes de reg. Les cases tenien pla regular. Es troben nens enterrats en
atuells i adults a terra, embolicats amb benes amb betum. Usaven la creu
gammada com a decoració.
• Halaf (5500-4500). Hi ha carrers
pavimentats i alguns edificis rodons amb voltes. Els morts són inhumats o
incinerats. S’han trobat figuretes d'argila. La seva ceràmica és la més bella
de la història de Mesopotàmia.
Al SUD:
·
L’Obeid (5500-3750). Se situa prop d'Ur Practiquen
l’agricultura planificada amb irrigació i la ramaderia. S'han trobat 17 temples
superposats en els diferents nivells. La ceràmica pintada és de gran qualitat,
predominant la clàssica de l'Obeid en els nivells més antics. També es
practicava la tecnologia tèxtil, fabricació d’eines i joieria. El lloc més
important és Tepe Gawra, al nord de l'Iraq.
·
L'Obeid II és neolític final, i s’estén fins a la
Mediterrània. La ceràmica és marró sobre fons verd, treballen el metall,
sobretot la fosa del coure, es troba el primer temple tripartit, típic sumeri i
practiquen la irrigació. Coneixien la navegació, el comerç i adoraven els
primers déus.
·
Uruk (3750-3150). Es coneixen nuclis de població, ceràmica
gris a verd amb dibuixos a pinta, cilindres-segell i la primera escriptura. S’observa
un augment de la població a causa de la immigració. A Uruk nivell IV es troba
numeració i pictogrames.
A Mesopotàmia central es troba un complex de temples
("Temple Pintat"), construït sobre una plataforma elevada. Al voltant
dels temples es construïen les comunitats.
• Jemdet-Nasr (3150-2900). Organització temple-palatina i
funció rei-sacerdots. Els seus déus eren Innana, An i Enlil. El temple era el
centre econòmic. Tenien obrers i utilitzaven la comptabilitat per controlar els
impostos.
A Egipte, aquestes van ser les primeres societats:
Al 5000 a. C., comencen a aparèixer els primers assentaments
humans al costat del Nil Tenint en compte les troballes en la seva cultura
material, podem dividir el país en tres zones: Alt Egipte, Egipte Mitjà i Baix
Egipte,
En aquest període predinàstic, es desenvolupen una sèrie de
cultures, com la de Badari, a l'Alt Egipte, i la de Merimdé, al Delta.
La cultura de Badari (5500 - 4000 a. C.) no és homogènia, la
qual cosa pot explicar l’existència de variants regionals, com l'anomenat
Tasiense. Badari vivia de la caça i la pesca, encara que començaven a practicar
l’agricultura, es movien a la recerca de pastures i encara no estaven
completament assentats.
La cultura de Merimdé, en el Baix Egipte, (5000-4500 a. C.)
es basa en l'agricultura.
Contemporàniament, a la zona del Fayum, van existir poblats d’una
cultura coneguda com «Fayum A». La seva economia es basava en la caça, pesca i
recol·lecció, i començaven l’agricultura.
Després d’elles, comença a l'Alt Egipte la cultura de Naqada
(4000 - 3200 a. C.), que es divideix en tres períodes:
• Nagada I o Amratiense, amb poblacions més assentades i
pràctica de l’agricultura.
• Nagada II o Gerzense, on es produeixen avenços tan
importants com la creació de centres polítics.
• Nagada III, on es produeix la unificació d'Egipte.
Al Baix Egipte, a continuació de Merimdé, es desenvolupa la
cultura de l'Omari, gairebé amb les mateixes característiques. i la de Maadi,
prop del Caire, es basava en la seva activitat comercial.
En aquestes cultures, continuant amb la tradició del Baix
Egipte, no es troben signes d’una preocupació pels costums funeraris. Les tombes
són petites i amb un aixovar funerari molt pobre. Al seu torn, no es dedueix d’elles
l’existència d’una estratificació social. Cal destacar, però, que al Maadi hi
ha una considerable presència d’objectes de coure, que reflecteixen un
desenvolupament i domini de la metal·lúrgia.
A Mesopotàmia central es troba un complex de temples
("Temple Pintat"), construït sobre una plataforma elevada. Al voltant
dels temples es construïen les comunitats.
• Jemdet-Nasr (3150-2900). Organització temple-palatina i
funció rei-sacerdots. Els seus déus eren Innana, An i Enlil. El temple era el
centre econòmic. Tenien obrers i utilitzaven la comptabilitat per controlar els
impostos.
A Egipte, aquestes van ser les primeres societats:
Al 5000 a. C., comencen a aparèixer els primers assentaments
humans al costat del Nil Tenint en compte les troballes en la seva cultura
material, podem dividir el país en tres zones: Alt Egipte, Egipte Mitjà i Baix
Egipte,
En aquest període predinàstic, es desenvolupen una sèrie de
cultures, com la de Badari, a l'Alt Egipte, i la de Merimdé, al Delta.
La cultura de Badari (5500 - 4000 a. C.) no és homogènia, la
qual cosa pot explicar l’existència de variants regionals, com l'anomenat
Tasiense. Badari vivia de la caça i la pesca, encara que començaven a practicar
l’agricultura, es movien a la recerca de pastures i encara no estaven
completament assentats.
La cultura de Merimdé, en el Baix Egipte, (5000-4500 a. C.)
es basa en l'agricultura.
Contemporàniament, a la zona del Fayum, van existir poblats d’una
cultura coneguda com «Fayum A». La seva economia es basava en la caça, pesca i
recol·lecció, i començaven l’agricultura.
Després d’elles, comença a l'Alt Egipte la cultura de Naqada
(4000 - 3200 a. C.), que es divideix en tres períodes:
• Nagada I o Amratiense, amb poblacions més assentades i
pràctica de l’agricultura.
• Nagada II o Gerzense, on es produeixen avenços tan
importants com la creació de centres polítics.
• Nagada III, on es produeix la unificació d'Egipte.
Al Baix Egipte, a continuació de Merimdé, es desenvolupa la
cultura de l'Omari, gairebé amb les mateixes característiques. i la de Maadi,
prop del Caire, es basava en la seva activitat comercial.
En aquestes cultures, continuant amb la tradició del Baix
Egipte, no es troben signes d’una preocupació pels costums funeraris. Les tombes
són petites i amb un aixovar funerari molt pobre. Al seu torn, no es dedueix d’elles
l’existència d’una estratificació social. Cal destacar, però, que al Maadi hi
ha una considerable presència d'objectes de coure, que reflecteixen un
desenvolupament i domini de la metal·lúrgia.
A Mesopotàmia central es troba un complex de temples
("Temple Pintat"), construït sobre una plataforma elevada. Al voltant
dels temples es construïen les comunitats.
• Jemdet-Nasr (3150-2900). Organització temple-palatina i
funció rei-sacerdots. Els seus déus eren Innana, An i Enlil. El temple era el
centre econòmic. Tenien obrers i utilitzaven la comptabilitat per controlar els
impostos.
A Egipte, aquestes van ser les primeres societats:
Al 5000 a. C., comencen a aparèixer els primers assentaments
humans al costat del Nil Tenint en compte les troballes en la seva cultura
material, podem dividir el país en tres zones: Alt Egipte, Egipte Mitjà i Baix
Egipte,
En aquest període predinàstic, es desenvolupen una sèrie de
cultures, com la de Badari, a l'Alt Egipte, i la de Merimdé, al Delta.
La cultura de Badari (5500 - 4000 a. C.) no és homogènia, la
qual cosa pot explicar l’existència de variants regionals, com l'anomenat
Tasiense. Badari vivia de la caça i la pesca, encara que començaven a practicar
l’agricultura, es movien a la recerca de pastures i encara no estaven
completament assentats.
La cultura de Merimdé, en el Baix Egipte, (5000-4500 a. C.)
es basa en l'agricultura.
Contemporàniament, a la zona del Fayum, van existir poblats d’una
cultura coneguda com «Fayum A». La seva economia es basava en la caça, pesca i
recol·lecció, i començaven l’agricultura.
Després d'elles comença a l'Alt Egipte la cultura de Naqada
(4000 - 3200 a. C.), que es divideix en tres períodes:
• Nagada I o Amratiense, amb poblacions més assentades i
pràctica de l’agricultura.
• Nagada II o Gerzense, on es produeixen avenços tan
importants com la creació de centres polítics.
• Nagada III, on es produeix la unificació d'Egipte.
Al Baix Egipte, a continuació de Merimdé, es desenvolupa la
cultura de l'Omari, gairebé amb les mateixes característiques. i la de Maadi,
prop del Caire, es basava en la seva activitat comercial.
En aquestes cultures, continuant amb la tradició del Baix
Egipte, no es troben signes d’una preocupació pels costums funeraris. Les tombes
són petites i amb un aixovar funerari molt pobre. Al seu torn, no es dedueix d'elles l’existència d'una estratificació social. Cal destacar, però, que al Maadi hi
ha una considerable presència d’objectes de coure, que reflecteixen un
desenvolupament i domini de la metal·lúrgia.
Autora: Marta Gracia Pérez Torres
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada