Janus fou el deu romà de
dues cares, considerat primer el déu de les llars romanes o més tard el guardià
de les entrades de les cases. Apareix representat amb dues cares: una que mira
endavant i l'altra enrere. Al seu honor es va dedicar el primer mes de l'any: gener. Porta una clau
perquè és el guardià de les portes i a vegades els nombres de 365 a les mans,
per recordar l'any que ell “obre”.
El seu origen és incert, potser ve de la cultura etrusca.
La llegenda explica que les seves cares simbolitzen el do de veure alhora el
passat i el futur per poder decidir sàviament sobre el present. Aquest do seria
un regal de Saturn, agraït perquè Janus el va aixoplugar
quan fugia del cel, essent Janus rei del Laci.
Les dues cares de Janus s'associaven amb
el Sol i
la Lluna,
una tenia barba i l'altra no. Simbolitza el trànsit, el canvi. Per això se li
retia culte als moments importants de la vida, en rituals com
el matrimoni,
o a l'inici de les operacions agrícoles. També era un déu que feia de pont
entre la vida rural i la urbana, les dues ànimes romanes. Aquesta idea va fer
que aparegués en les monedes republicanes. Aquests honor es recolza a més a més
en el caràcter cultural del déu, que hauria introduït part de les lleis i
costums romanes.
Aquesta divinitat masculina del panteó
itàlic i ensems de les més característiques de la religió romana. El seu culte
fou introduït per Ròmul i el seu nom figurava en els càntics rituals dels
salis, sacerdots creats per Numa Pompili.
Janus fou sempre un déu popular entre els romans, i el santuari consagrat a ell
pel Fòrum havia
servat quasi del tot la seva primitiva importància fins al segle IV de la era cristiana.
La etimologia del nom Janus és incerta, a tal grau, que ni els
mateixos antics la conegueren a punt fix: uns la feien dependre de Jana sinònim
de Diana; altres, entre ells Ciceró ,
que havia de cercar-ne el verb ire. En quan als arqueòlegs i
mitòlegs moderns, tampoc van sobre segur en aquest terreny, doncs mentre Philippe Karl Buttmann, Armin Schwegler i Luis Preller accepten l'opinió que fa derivar el nom de Diana, donant-li com
arrel la veu dius o dium que significa cel
lluminós, Wilhelm Paul Corssen i
altres prefereixen com arrel la radical div o dividere,
divisió) i creuen que la forma primitiva del nom Janus fou Divanus.
Finalment, Roscher s'inclina sembla que per Ciceró. El
déu Janus era per als romans molt important, com ho prova, entre d'altres, el
fet de què en l'antic ritual se l'invocava abans que al mateix Júpiter, pare de tots els déus, i el rei en
persona li oferia sacrificis en la Regia. Per els primitius llatins
fou el déu del cel lluminós, venint a ser, pel mateix, el déu dels orígens i
del principi de tot l'existent. Com a tal obria el cel a la llum, i ell era
ensems qui el tancava, complint d'aquesta manera la seva missió de celestial
porter.
Janus era el déu de les portes, el que
les obria (Patulcus) i les tancava (Clusius) i el que protegia
l'entrada i la sortida, la anada i el retorn; però el paper que, des d'aquest
punt de vista, desenvolupava en la vida militar de Roma i la solemnitat
amb la que eren obertes les portes del seu santuari en oferir-se l'ocasió per
això, feren que als ulls dels romans passes per ser el déu de la guerra. I no tan
sols presidia a les portes privades i públiques i a les carreteres per les que
se'n sortia i arribava al terme, sinó també a tota classe de portes, reals o
ideals, a totes les vies ia tots els accessos. Fou així mateix adorat com a déu
dels ports, Portunus, i per això posseïa un port a la vora del Tíber,
prop dels ponts Aemilius.
Des del punt de vista, anteriorment
indicat, de déu dels principis, era invocat al començar el dia, com a déu del
matí, matutinus pater; el primer dia de cada mes també li estava
dedicat; finalment, el primer mes de l'any solar portava el nom de Janus (Januarius,
Gener). En la vida privada del romà era el déu guardià de la porta i, d'una
forma general, de les obertures per les que la llum entrava en les llars. Se'l
representava amb les insígnies pròpies del porter, o sigui una clau en la mà
esquerra i una vara en la dreta.
Pel que respecta als llocs on es tributava
el culte a Janus, el santuari més antic i més venerat fou, sens dubte, elJanus
geminus situat en l'extrem superior del Forum, la qual
fundació s'atribuïa al rei Numa.
Un altra santuari de Janus, també molt antic i de gran veneració, era el situat
en el Janícul o
molt prop d'aquest turó. D'ambdós no se'n coneix més que l'existència, malgrat
que del primer s'ha arribat a fixar la situació mercès a detingudes
investigacions practicades pels arqueòlegs i a una moneda de Neró,
en el qual revés està gravat l'al·ludit temple (Marià Cohen ,Monnaies impériales, I,
números 153, 161, 178). A principis del segle XX es conegueren els santuaris de
Jano construïts prop del teatre Marcelo,
a prop del Forum de Nervca o Forum
transitorium. D'aquets el Janus quadrifrons delForum de
Nerva era (en els segles II i III de l'Imperi) el més ric i més important de
tots.
Les cerimònies del culte de Janus se
celebren amb regularitat al principi de cada mes, el dia de les calendes i,
sobretot, en les calendes de Gener per a concórrer el doble principi del mes i
del any. En tal dia els romans es feien regals mútuament (strenae).
Janus no tenia ni col·legi de sacerdots propis; els salis l'anomenaven en els
seus càntics, i el rex sacrorum celebrava, en alguns casos
particulars, les cerimònies del seu culte.
Fora de Roma, el culte de Janus deixà
escassa petjada, el qual corrobora la creença de que era un déu quasi privatiu
de la ciutat de Ròmul i Remus. És veritat que tenia un santuari i una estàtua quadrifrons a Falèria i
que algunes ciutats, com Volterrae, Siracusa, Palerm i
altres, encunyaren monedes amb el característic doble cap; però hi ha autors que veuen en aquest símbol més
aviat la imatge d'Hermes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada