dimecres, 29 de febrer del 2012

Fanny Cäcilie Mendelssohn (1805 - 1847)

Fanny Cäcilie Mendelssohn, posteriorment i per matrimoni Fanny Hensel, Hamburg, 14 de novembre de 1805 – Berlín, 14 de maig de 1847) fou una compositora i pianista alemanya.

Fanny Cäcilie Mendelssohn, tot i ser desconeguda, va ser una gran compositora, germana gran del famós Felix i neta del filòsof Moses Mendelssohn, d’origen jueu-alemany.Hom diu que la seva musica és més comprensiva que la del seu germà. Va néixer en el si d’una família benestant. El seu pare Abraham Mendelssohn, era un banquer i filantrop berlinès, pel que Fanny gaudí d’excel·lent educació —la mateixa que el seu germà. Des de petita es perfilà com a prodigi musical, raó per la que la seva educació fou dirigida a la composició. L'entorn musical de la jove incloïa personalitats com Ignaz Moscheles, Sir George Smart i qui varen ser els seus mestres, Karl Friderich Zelter i Ludwig Werter. Visitants de la casa dels Mendelssohn a principis de la dècada de 1820, incloent Ignaz Moscheles i Sir George Smart, estaven impressionats pels dos germans.

El context social masclista de l’època, no li va permetre assolir major fama. El 1829 va contraure matrimoni amb el pintor Wilhem Hensel. Un cop casada, cada dilluns organitzava reunions musicals a casa seva en les quals exposava les seves pròpies obres. Un any després de la mort del seu marit, va persuadir dos editors que van imprimir una selecció de les seves obres. La majoria d’aquestes però, encara no estan publicades. A part de varies peces per a piano va composar un quartet per a piano, un quartet de corda, una cantata, un oratori, una obertura, diverses cançons i nombrosos duets, trios i cançons de capella.

El seu debut públic és el 1838, quan interpreta el Concert núm. 1 per a piano del seu germà. Morí a Berlín el 1847 a causa d’un infart cerebral durant un assaig d’un concert del seu germà, on s’estava interpretant l’obra "The First Walpurgis Night". La mort de Fanny causà tan gran dolor al seu germà Felix, que la pena també el portà a la tomba en menys de sis mesos després.

En els últims anys, la seva música s’ha convertit en part del repertori habitual gràcies a nombroses interpretacions i enregistraments per part del segell Hyperion CPO. La seva reputació ha estat redimida per associacions que cerquen reivindicar el paper de la dona en la creació musical. El seu pare, al 1820, li va escriure: "Potser la música acabarà sent la professió del teu germà, mentre que per a tu només pot ser i ha de ser un ornament". Per una altre banda, Fèlix la recolzava tan com a compositora com a intèrpret i, de manera prudent, (perquè era conscient de les reticències de la seva família) li deixava publicar obres en nom seu. Per part seva Fanny ajudava a Fèlix amb crítica constructiva en les seves peces, amb la qual ella sempre anava amb molt de compte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada