Claudio
Giovanni Antonio Monteverdi (Cremona
(Itàlia), 15 de maig de 1567- Venècia (Itàlia) 29 de novembre de 1643) va ser compositor,
cantant, gambista, i mestre de capella italià.
L'obra de
Monteverdi assenyala el pas de la música del Renaixement a la música barroca.
Al llarg de la seva vida va produir obres que poden ser classificades en alguna
de les dues categories i va ser un dels principals innovadors que van portar al
canvi d'estil. La seva primera obra (òpera) teatral realitzable
fou L'Orfeo i va tenir la sort de gaudir de l’èxit mentre encara era
viu.
Va nàixer a
Cremona, Llombardia. Durant la seva infantesa va prendre lliçons de Marco
Antonio Ingegnieri, que era mestre de capella de la catedral de Cremona.
El 1590,
Monteverdi va començar a treballar a la cort de Màntua com a corista i
violinista i, cap al 1602, havia esdevingut mestre de capella. Fins que va fer
quaranta anys va treballar principalment en els madrigals, dels quals va fer
vuit llibres. El vuitè, publicat el 1638, comprèn els anomenats Madrigali
guerrieri et amorosi considerats per molts la perfecció d’aquesta forma. En
el seu conjunt, aquests primers vuit llibres mostren un desenvolupament de la música
polifònica renaixentista a l’estil monòdic que és típic de la música barroca.
El novè llibre, publicat pòstumament el 1651, conté fragments més lleugers,
probablement compostos cap al final de la seva vida i que representen ambdós
estils.
El pas de la monodia,
posa èmfasi en clares línies melòdiques, text intel·ligible i una música plàcida
d’acompanyament, a compondre òperes va ser una pas lògic, especialment per a un
compositor inclinat a la dramatitzat i que estimava, a més, els efectes
sumptuosos. El 1609 Monteverdi va fer la seva primera òpera L'Orfeo. En
aquella època era normal que els compositors fessin treballs d’encàrrec per a
ocasions especials. Aquesta obra va ser concebuda per ser afegida als fastos
dels carnestoltes de Màntua. Efectivament, va ser tot un èxit que s'adeia
perfectament a l’esperit dels temps. L'Orfeo es caracteritza per la
potència dramàtica i per la viva instrumentació. De fet, se’l pot tenir com a
primer exemple en què un compositor indicava instruments específics, a les
diferents parts. És, a més, una de les primeres composicions que ens ha arribat
amb la seva composició exacta. La trama hi és descrita amb vives imatges
musicals i les melodies són clares i lineals. Amb aquesta obra, Monteverdi va
crear un estil musical del tot nou, el dramma per musica com va ser
anomenat.
Una de les obres
principals de Monteverdi és el Vespro della Beata Vergine (Vespres a la
Beata Verge) (1610). És un dels seus treballs sacres més coneguts, i és, encara
avui, un dels grans exemples de música religiosa. A l’alçada d’obres com ara El
Messies de Händel o la Passió segons sant Mateu de Bach. L’abast del
treball en el seu conjunt talla el respir. Cada part (i en són 25 en total)
està completament desenvolupada ja sigui en un sentit musical o en un de
dramàtic. L’estructura instrumental és utilitzada per efectes dramàtics i
emotius precisos, d’una manera que mai no s’havia vista abans.
El 1613
Monteverdi va ser nomenat director de la Basílica de Sant Marc, de Venècia, on
ben aviat va fer renàixer el cor, que havia marcit amb el seu predecessor. Ací
va completar el sisè, el setè i el vuitè llibre de madrigals. El vuitè és el
més gran i conté treballs fets al llarg de trenta anys, inclosa la escena
dramàtica Tancredi e Clorinda (1624), en la qual l’orquestra i les veus
formen dues entitats separades que actuen com a parella l'una de l’altra.
Probablement, Monteverdi es va inspirar per a fer aquesta prova en les dues
balconades oposades de Sant Marc, que havien inspirat músiques semblants a
altres compositors, com ara Giovanni Gabrieli. El que va fer que aquesta
composició destaqués sobre les altres va ser la utilització per primera vegada
del trèmolo (una repetició ràpida del mateix to) i del pizzicato (pessigar
les cordes amb els dits) per obtenir efectes especials a les escenes
dramàtiques.
Durant els seus
últims anys, Monteverdi va estar malalt, però això no el va apartar de la
composició dels seus dos darrers treballs més importants, les òperes: Il
ritorno d'Ulisse in patria (1641) i l’òpera històrica L'incoronazione di
Poppea (1642). L'incoronazione en concret és tinguda com al punt culminant
de l’obra de Monteverdi. Conté escenes tràgiques i còmiques (un nou
desenvolupament de l’òpera), un retrat més realista dels personatges i melodies
més càlides, que no havien estat escoltades abans. Necessitava una orquestra
més petita i un paper menys prominent del cor. Aquest treball va tenir una
influència considerable en el desenvolupament posterior de la música per a
església (misses).
Monteverdi va
compondre, almenys, divuit òperes, de les quals només L'Orfeo, L'incoronazione,
Il ritorno i la famosa ària "Lamento", de la seva segona
òpera, L'Arianna han sobreviscut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada