Óssa va néixer el 1893 a Chanute, Kansas (USA). Es
va casar amb Martin Johnson, un pioner de la fotografia que acabava de tornar d’un
creuer al voltant del món amb Jack London. Junts
van recórrer el Salvatge Oest mostrant una pel·lícula que Martin havia gravat
durant el seu viatge al Pacífic Sud. Óssa
cantava cançons hawaianes en cada actuació i el 1912 havien estalviat els
diners suficients per finançar una expedició a les illes Salomó i les Noves
Hèbrides. Volien
fer una pel · lícula sobre els caníbals de l’illa de Malekula, a les Noves
Hèbrides, amb l’objectiu d’intentar preservar un estil de vida primitiu en una
pel·lícula abans que desaparegués amb la civilització.
Martin havia escoltat històries sobre els fers "Big nambas" d’una tribu de Malekula, la mateixa gent que la entomòloga britànica Evelyn Cheesman estudiaria vint anys més tard. En aquells dies les relacions entre els colons blancs i les tribus locals no eren d’allò més cordials. Les illes eren envaïdes per blancs que raptaven als nadius perquè treballessin en les seves plantacions sota condicions d’esclavatge.
En
revenja els Big Nambas atrapaven i mataven tants estrangers com podien. Durant
la seva breu estada a l’illa de Malekula, els Johnsons van ser fets presoners i
va ser només, gràcies a l’aparició miraculosa d’un vaixell britànic, que se’ls
va deixar lliures i van haver de córrer per la selva per salvar les seves
vides.
La
pel·lícula que va sortir d’aquesta trobada, Among the Cannibal Isles of the
South Pacific (A les Illes Caníbals del Pacífic Sud) va arribar a ser un gran
èxit. La
parella va tornar als Mars del Sud el 1919 amb més personal de suport per
filmar la seva pròxima pel·lícula, Cannibals of the South Seas (Caníbals dels
Mars del Sud).
De
tornada a Nova York van conèixer a Carl
Akeley, que acabava d’inventar una nova càmera de filmar i va suggerir als
Johnsons que es concentressin a l'Àfrica i fossin allà a filmar la vida dels
animals salvatges. Martin
i Óssa van viatjar a Àfrica per investigar i filmar els animals salvatges del
continent. Van
caminar durant setmanes a través del territori del nord de Kenya fins que van
arribar a un cràter volcànic on milers d’animals es congregaven al voltant d’un
vast llac d’aigua, un lloc que van anomenar "Paradise" (Paradís).
La
seva primera pel·lícula africana, Trailing African Wild Animals (Seguint als
Animals Salvatges d'Àfrica), va ser un gran èxit i van tornar a Paradise durant
un període per fer pel· lícules d’animals salvatges. Després
de filmar a Paradise durant quatre anys, els Johnsons s’en van anar al
Serengeti durant un any per filmar lleons. La
pel·lícula que van filmar durant aquesta època va ser utilitzada en el film Simba,
King of the Beasts (Simba, el Rei dels Animals).
Els
Johnson més tard van explorar la Selva Ituri a l’antic Congo Belga. El
seu film Congorilla, documenta a les fugisseres tribus pigmees de la selva i
als goril·les de la muntanya. La
seva última expedició important junts va ser al nord de Borneo, on van viure
durant dos anys, utilitzant una canoa i fent ràfting als rius. Van
ser els primers a explorar la regió del Riu Kinabatangan i els primers que van
entrar a les terres dels cerca-caps Tengarra per documentar les seves vides.
Després
de la tràgica mort de Martin en un accident d’avió el 1937, Óssa va continuar
els seus viatges, i a l'Àfrica va fer les pel·lícules I Married Adventure (Em
vaig casar amb l'Aventura) i Jungles Calling (La crida de la selva). Óssa també
va escriure diversos best
sellers sobre les seves experiències. El
1949 es va fundar el Museu Safari de Martin i Óssa Johnson en Chanute, Kansas (USA).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada