divendres, 14 de gener del 2011

Els castrati (22)

Nicola (Antonio) Porpora ( 17 d’agost de 1686 – 3 de març de 1768) va ésser un compositor italià d'òperes barroques i professor de cant. De la seva escola en sortiren castrats famosos com Farinelli i Senesino Caffarelli.

Porpora va néixer a Nàpols on és va graduar el conservatori de música. El 1708 va estrenar la seva primera òpera Agrippina. Un any menor que Händel i Bach va ser professor del Conservatori de Sant Onofrio (1715-1721) i mestre de capella del príncep d'Hesse-Darmstadt (1711-1725). Durant aquest temps va compondre dues òperes més, Flavio Anicio Olibrio (1711) i Basilio red'oriente (1713), que s'estrenaren igualment a Nàpols.

L'any 1726 es va establir a Venècia, on va exercir de professor dels estudiants de l'Hospedale degli Incurabili, traslladant-se més tard a Londres, on va ser nomenat el 1733 compositor líder de l'Opera of the Nobility, competint en celebritat amb Händel. L'any 1752 va traslladar a Viena, realitzant classes de cant a diferents alumnes i tenint com a assistent Joseph Haydn.

Va escriure 50 òperes, entre elles Arianna i Teseo (1714), Temistocle (1718), Berenice reina d'Egipte (1718), al costat de Domenico Scarlatti; Faramondo (1719), Eumene (1721, obra amb la qualFarinelli va fer el seu debut a Roma amb només 16 anys d'edat), Semíramis reconeguda (1729), Arianna in Nasso (1733), Ifigenia a Aulide (1735), Filandro (1747) i Il Trionfo vaig donar Llitera (1760), la seva última òpera; 12 cantates entre li quals destaca, Or che un núvol ingrat (1735); li serenates Angelica a Nàpols (1720), Gli orti esperidi (1721) i La Fiesta de Imeneo (1736); i, oratoris David i Betsabé (1734). Només un grapat d'àries de les seves òperes i fragments de la seva música de cambra han estat enregistrades. Entre els anys1720 i1721 Porpora va escriure dues serenates per a llibrets escrits pel poeta Metastasio la qual cosa va ser l'inici d'una llarga col·laboració entre tots dos.

Va ésser un bon lingüista i un home d'una cultura literària considerable que fou admirat per la seva fluïdesa idiomàtica en les seves composicions. Els últims anys de la seva vida els va passar sumit en la pobresa.

L'any 2006 es va reestrenar la seva òpera Mitridate amb llibret de Filippo Vanstriper, un cop revisada per Bernardo Ticci i Massimo Gasparon.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada